چکیده:
اقامتگاههای بومگردی گونهای از تأسیسات در صنعت گردشگری هستند که به سرعت در حال رشدند. این اقامتگاهها تجاربی شخصی، اصیل و محلی را به میهمانان ارائه میکنند. یکی از مهمترین جنبههای مطالعه این اقامتگاهها، مدل کسبوکار آنهاست که ارتباط مستقیمی با موفقیتشان دارد و ناکامی در طراحی مدل کسبوکار، شکست این اقامتگاهها را رقم میزند. در این تحقیق، چارچوبی برای طراحی مدلهای کسبوکار اقامتگاههای بومگردی ارائه شده که همه جوانب کسبوکار آنها را پوشش میدهد و الزامات مربوط به توسعه پایدار را نیز پیشبینی میکند. برای طراحی چارچوب مدنظر، با استفاده از روش فراترکیب مؤلفههای چارچوب شناسایی و سپس برای ارزیابی مؤلفهها، با دو گروه کانون شامل 9 نفر کارشناس مصاحبه شد. در نهایت 34 مؤلفه تأیید شد که ذیل 9 مضمون کلیتر شامل عوامل زمینهای، جهانبینی، مدل داراییها، مدل عملیات، مدل مشارکت، مدل بازاریابی، مدل مالی، مدل اثرات و ارزش پیشنهادی دستهبندی شدند. چارچوب پیشنهادی این تحقیق، جامع و منعطف است و قابلیت تولید مدلهای کسبوکار موفق در شرایط متفاوت را دارد. این چارچوب به مالکان و مدیران اقامتگاههای بومگردی کمک میکند تا ابعاد مختلف کسبوکار خود را در یک نگاه مشاهده و درک کرده و با ترکیب متنوع عناصر آن، مدلهای کسبوکار پایدار منحصربفردی برای کسبوکارشان طراحی کنند.
Ecolodges are fast-growing alternative establishments in tourism and hospitality industry that offer personal, authentic and local experiences to guests and tourists. One aspect of ecolodge studies that has been ignored is their business model which has a direct effect on their success. The failure to develop and implement a working business model will seal their demise. In this paper, a business model framework for these accommodations has been proposed that not only meets their business needs but also anticipates their sustainability requirements. To this end, the components of the business model framework were identified using meta-synthesis method. Then, to evaluate the components, two focus group interviews were conducted with 9 experts. 34 approved components were categorized under 9 more general themes (dimensions) including contextual factors, worldview, asset model, operations model, participation model, marketing model, financial model, impact model and value proposition. The proposed framework is holistic and flexible and has the ability to generate successful business models in different situations. The framework helps ecolodge owners and managers to grasp the different dimensions of their business at a glance, and by using different combination of its elements, design unique sustainable business models.