چکیده:
برای شناخت هنر نقاشی در جامعۀ ایرانی بهتر است از زوایای مختلف به این آثار نگاه شود تا همۀ ارزشهای آن مورد مطالعه قرار گیرد. در این حوزه، به دیوارنگارههای بومپارچه (که تلفیقی از نقاشی روی کرباس و دیوارنگاره است) کمتر توجّه شده و به عنوان یک اثر تاریخی با ویژگیهای منحصر به فرد، کمتر مورد مطالعه بوده که این کم توجّهی باعث اتخاذ تصمیمهای نادرست و همچنین تنوع روشهای برخورد در حوزۀ حفاظت از دیوارنگارههای بومپارچه شده است و در ادامه باعث از بین رفتن بخشهایی از ارزشهای نهفته در اینگونه از نقاشی شده است. در این راستا، هدف از این پژوهش: دستیابی به معیارهای شناسایی و همچنین شناخت دیوارنگارههای بومپارچه از نظر ساختمان، شیوۀ اجرا و عوامل ترغیب کننده به استفاده از این شیوه است. از نظر هدف، نوع پژوهش پیشرو یک تحقیق کاربردی-توسعهای است و همچنین از نظر روش، تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است که روش یافتهاندوزی با استناد به منابع مکتوب، انجام مصاحبه و همچنین مطالعات و بررسیهای میدانی بوده است که در ادامه مورد تحلیل قرار گرفته است. در نتیجۀ مطالعات، معیارهایی برای شناسایی و همچنین شناخت دیوارنگارههای بومپارچه از نظر ساختمان و شیوۀ اجرا، عوامل ترغیب کننده به استفاده از این شیوه معرفی شده است. برای تکمیل بخش تئوری، با تکیه بر یافتههای تحقیق، آثاری از دیوارنگارۀ بومپارچه برای اولین بار در ایران مورد شناسایی و معرفی قرار گرفته است.
In the field of conservation (recognition, restoration, display, maintenance, preservation and bringing values), Canvas-Marouflaged Murals have not been given special attention and these artworks have not been studied separately as a historical artwork with unique characteristics, and the information about these works has been neglected. This negligence has led to wrong decisions and different approaches in the conservation of canvas-marouflaged wall paintings, which consequently resulted in the destruction of some latent values. Due to the existing problems in the conservation of canvas- marouflaged wall paintings, this paper deals with the replication of canvas- marouflaged wall paintings, the way of creation, identification and recognition of canvas- marouflaged wall paintings. This research is applied and in terms of method, it is qualitative. The data is collected through field and library studies and interview, which is used as a comparative-analytical method in the following. As a result of the studies, the criteria for identifying and recognizing the canvas-marouflage murals in terms of construction and method of implementation, the factors that promoted the use of this method in the past were presented. In order to complete the theoretical part of this research, the number of canvas marouflaged wall paintings created for the first time in Iran was identified and presented based on the the research results.
خلاصه ماشینی:
در ادامۀ تحليل و بررسي، و درنتيجۀ مطالعات ، معيارهايي براي شناسايي و همچنين شناخت ديوارنگاره هاي بوم پارچه از نظر ساختمان و شيؤە اجرا، و نيز عوامل ترغيب کننده به استفاده از اين شيوه معرفي شده است .
در اين راستا هدف از اين پژوهش ، دستيابي به دلايل به وجودآمدن ديوارنگاره هاي بوم پارچه در ايران و همچنين شيؤە خلق اين آثار و چگونگي شناسايي اين آثار است که در ادامه با تکيه بر اين مطالعات ، نمونه هايي از اين گونه نقاشي شناسايي و براي اولين بار معرفي ميشود.
در حال حاضر به دليل ازبين رفتن اين قصر، ديوارنگاره هاي بوم پارچۀ آن قابل مشاهده نيست ؛ بقعۀشيخ صفياردبيلي: منابع نشان ميدهد نقاشي در اين بنا روي پارچه اجرا و به ديوار چسبانده شده است (ويور، ١٣٥٦؛ ١٨ :٢٠١٣ ,Safavi).
مشخصات ديوارنگاره هايبوم پارچۀموردمطالعۀايران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع :نگارنده 50 چگونگي آفرينش ديوارنگارٔە بوم پارچه به عنوان زيرمجموعه اي از هنر نقاشي بخش اعظم تاريخ هنر، تاريخ اشيا و دربرگيرندٔە کليۀ تعامل هايي است که به خلق شدن آن اشيا منتهي شده اند يا بر اثر خلق آن ها موجوديت يافته اند.
اجراي ديوارنگاره به شيؤە بوم پارچه به هنرمند اين اجازه را ميدهد که با سهولت بيشتري بتواند نقاشيهاي بزرگ را روي سقف بنا اجرا کند و معمولا اين نقاشيها در استوديو تهيه شده است (١٨١ :٢٠٠٢ ,McKay)؛ براي مثال ميتوان به آثار کتابخانۀ ملي بوستون اشاره کرد.