چکیده:
شهروند گرایی شرکتی وضعیتی را فراهم میکند که بر اساس آن شرکتها هم بهمثابه شهروندان مدنی در قبال همدیگر احساس وظیفه و تکلیف شهروندی نمایند. مطالعات مختلف نشان داده شهروند گرایی شرکتی پیامدهای مثبت فردی و سازمانی زیادی برای جامعه و کشور به همراه دارد. شرکتها از مفهوم شهروندگرایی شرکتی برای تقویت سرمایه اجتماعی که اعتماد عمومی و در پی آن بهبود عملکرد سازمانی را در پی دارد استفاده میکنند. بر همین اساس در مطالعه حاضر تلاش شده است تا میزان تاثیر شهروندگرایی شرکتی بر سرمایه اجتماعی شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در دو بخش صنعت و کشاورزی در استان کردستان بررسی شود. تحقیق حاضر برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیئتمدیره شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در دو بخش صنعت و کشاورزی است. بطوریکه 150 نفر از 50 شرکت تعاونی تولیدی به طور مساوی از دو بخش یاد شده به شیوه طبقهای تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که شهروندگرایی شرکتی شرکتهای تعاونی تولیدی به شکل معناداری برسرمایه اجتماعی آنها تاثیر میگذارد. در این راستا تاثیرگذاری شهروندگرایی داوطلبانه بر سرمایه اجتماعی بیش از سایر ابعاد است.
CCorporate citizenship provides a situation in which companies, as civic citizens, feel a sense of duty to each other. Various studies have shown that corporate citizenship has many positive individual and organizational consequences for society and the country. Companies use the concept of corporate citizenship to strengthen social capital, which leads to public trust and consequently improves organizational performance. Accordingly, in the present study, an attempt has been made to investigate the impact of corporate citizenship on the social capital of production cooperatives operating in the two sectors of industry and agriculture in Kurdistan province. The present study is a descriptive - applied study. The questionnaire was used to collect data. The statistical population of this research includes members of the board of directors of production cooperatives active in both industry and agriculture. So that 150 people from 50 production cooperatives were equally selected from the two mentioned sections in a simple random stratified manner as a statistical sample. The results show that the corporate citizenship of manufacturing cooperatives significantly affects their social capital. In this regard, the impact of voluntary citizenship on social capital is greater than other dimensions.
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس ، در مطالعه حاضر تلاش شده است تا میزان تأثیر شهروندگرایی شرکتی بر سرمایه اجتماعی شرکت های تعاونی تولیدی فعال در دو بخش صنعت و کشاورزی در استان کردستان بررسی شود.
بر این اساس در مطالعه حاضر تلاش شده است تا میزان تأثیرگذاری شهروندگرایی شرکتی بر سرمایه اجتماعی در شرکت های تعاونی تولیدی بر مبنای یک مدل اکتشافی بررسی شود.
بر همین اساس در مطالعه حاضر تلاش گردیده است تا با سنجش وضعیت موجود این متغیرها در شرکت های تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت به ویژه صنایع غذایی و پتروشیمی، میزان تأثیرپذیری شهروندگرایی شرکتی از سرمایه اجتماعی آن ها بررسی شود.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اعمال اصول شهروندگرایی شرکتی تأثیر مثبت و سازنده ای بر بهبود سرمایه اجتماعی به عنوان عاملی تأثیرگذار بر بهبود عملکرد شرکت های تعاونی تولیدی دارد.
Investigating the Impact of Corporate Citizenship on Social Capital in Kurdistan Province F.
Companies use the concept of corporate citizenship to strengthen social capital, which leads to public trust and consequently improves organizational performance.
Accordingly, in the present study, an attempt has been made to investigate the impact of corporate citizenship on the social capital of production cooperatives operating in the two sectors of industry and agriculture in Kurdistan province.
The results show that the corporate citizenship of manufacturing cooperatives has a significant positive effect on their social capital.
In other words, improving the characteristics of corporate citizenship in manufacturing cooperatives promotes their social capital and thus improves the performance of companies.