چکیده:
این پژوهش با هدف واکاوی و شناسایی و تعیین صلاحیتهای حرفهای آموزگاران به منظور ارایه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است که به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از متخصصان و صاحبنظران و آموزگارن دوره ابتدایی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، بعد از انجام مصاحبه و کدگذاری و دستیابی به زیر مولفهها و مولفهها، ابعاد صلاحیت حرفهای آموزگاران شامل 4 بعد دانشی، مهارتی، فردی و توانایی شناسایی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش کلیه آموزگاران استان البرز (7000 نفر) بودند که از بین آنها تعداد 364 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیتهای حرفهای آموزگاران استفاده شد. به منظور بررسی اعتبار و میزان دقت پرسشنامه، از اعتبار صوری و اجماع صاحبنظران استفاده گردید. برای پایایی و سازگاری درونی گویههای پرسشنامه از مقیاس آلفای کرونباخ استفاده شد که با انجام یک پیش آزمون بر روی 30 پاسخگوی تصادفی انتخاب شده مبادرت شد. به منظور توصیف و تحلیل دادههای گردآوری شده از آمار توصیفی (فراوانی، درصدها، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، T مستقل و تحلیل واریانس فریدمن) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، در سطح معناداری 0/01 بین میانگین رتبه ابعاد صلاحیت حرفهای آموزگاران در هر دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد. در هر دو وضعیت، ابعاد صلاحیت حرفهای آموزگاران به ترتیب عبارتند از: بعد دانشی، بعد مهارتی، بعد فردی، بعد توانایی. همچنین میانگین نمره این ابعاد بر حسب وضعیت موجود و مطلوب با هم تفاوت معنی داری دارد به طوریکه میانگین بعد دانشی بر حسب وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب (52/90) و (92/48)، میانگین بعد مهارتی بر حسب وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب (40/28) و (69/69)، میانگین بعد توانایی بر حسب وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب (31/95) و (56/76)، میانگین بعد فردی بر حسب وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب (39/88) و (69/46) میباشد. که این اعداد نشان میدهد وضعیت موجود ابعاد صلاحیت حرفهای آموزگاران با وضعیت مطلوب تفاوت دارد. این تفاوت برای بعد دانشی، مهارتی و توانایی در سطح 0/99 (0/01˂p)، و برای بعد فردی در سطح 0/95 معنی دار است (0/05˂p). نتایج این پژوهش میتواند دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به صلاحیت حرفهای آموزگاران و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه بهسازی منابع انسانی بگشاید.
This research was designed and implemented with the aim of analyzing, identifying and determining the professional competencies of teachers in Alborz province in order to provide a conceptual framework. The research method is an exploratory combination that was performed sequentially in two parts: qualitative and quantitative. First, in the qualitative stage, through semi-structured interviews with 20 experts, experts and primary school teachers who were selected by purposive sampling, after conducting the interview and coding and obtaining the following components and components, dimensions Teachers' professional competence including 4 dimensions of knowledge, skills, personality and ability were identified. In the quantitative part, the statistical population of the study was all teachers in Alborz province (7000 people) from which 364 people were selected by cluster random sampling. A researcher-made questionnaire on teachers' professional competencies was used to collect information. In order to evaluate the validity and accuracy of the questionnaire, formal validity and consensus of experts were used. Cronbach's alpha scale was used for reliability and internal consistency of the questionnaire items, which was performed by performing a pre-test on 30 randomly selected respondents. Descriptive statistics (frequency, percentages, mean and standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, independent t-test and Friedman analysis of variance) were used to describe and analyze the collected data. Findings showed that at a significance level of 0.01, there is a significant difference between the average rank of the dimensions of professional competence of teachers in both the current and desired situation. In both situations, the dimensions of teachers' professional competence are: knowledge dimension, skill dimension, individual dimension, ability dimension. Also, the average score of these dimensions in terms of current and desirable status is significantly different, so that the average knowledge dimension in terms of current and desirable status (52.90) and (92.48), the average skill dimension in terms of current status and Desirable (40.28) and (69.69), respectively, the average ability dimension according to the current situation and desirable (31.95) and (56.76), mean individual dimension according to the current situation and desirable, respectively ( 88/39) and (46/69). These numbers show that the current situation of the dimensions of teachers' professional competence is different from the desired situation. This difference is significant for the knowledge, skill and ability dimension at the level of 0.99 (p˂0.01), and for the individual dimension at the level of 0.95 (p˂0.05). The findings of the research showed that structural equation modeling analysis supported the model's fitness with the data.