چکیده:
استفاده از صمغها و رزینها در آثار هنری-تاریخی از دیرباز مرسوم بودهاست. این مواد در انواع هنرهای نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، تزیینات وابسته به معماری و حتی بناها، با اهداف گوناگون استفاده میشدهاند. هنر عکاسی نیز از این مواد بیبهره نبودهاست. پژوهش حاضر که با بررسی آثار عکاسی پایهشیشهای آلبومخانۀ مجموعۀ کاخ گلستان انجام شدهاست، مطالعهای است بر روی نقش صمغها و رزینها در تولید نگاتیوهای پایهشیشهای در عکاسی سیاه و سفید.هدف: هدف از این تحقیق، بررسی چند مورد از کاربرد صمغها و رزینها در تولید نگاتیوهای پایهشیشهای در عکاسی سیاه و سفید مربوط به دورۀ قاجار، براساس نتایج آزمایشهای انجامشده با روش دستگاهی FTIR است.روش و رویکرد پژوهش: تحقیق انجامشده از نوع تجربی-موردی است و براساس آنالیزهای شیمیایی غیرمخرب و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و رسالههای قدیمی مرتبط انجام شدهاست.یافتههای پژوهش: همانطورکه انتظار میرفت استفاده از رزینها و صمغهایی مانند شِلاک، و صمغ عربی در بخشهای مختلف انواع نگاتیوهای عکاسی پایهشیشهای رایج بودهاست. البته دربین نمونههای بررسیشده مواردی متفاوت با موارد رایج اشارهشده در رسالههای قدیمی نیز دیده شد. از صمغها و رزینها بهعنوان لایۀ ورنی، پیشرتوش، پوشش بعداز رتوش، و همچنین چسب استفاده میشدهاست.
Purpose: The use of resins and gums in historical art works has been considered for a long time. These materials were used for a variety of purposes in different arts such as painting, calligraphy, gilding, architectural decorations and even buildings. Resins and gums were also used photography. The present study carried out by examining the photographic glass plates of the album house of the Golestan Palace collection to identify the role of gums and resins in the production of Qajarid black-and-white glass plate negatives. Method and Research Design: Data was collected using FTIR method fornon-destructive chemical analysis. Also, historical technical literature was reviewed for additional data.Findings and Conclusions: As expected, the use of different resins and gums such as Arabic gum and shellac in different parts of the glass plate negatives has been common. Some cases were identified to be different from those mentioned in the historical technical literature. These materials have been used as a varnish layer, pre-retouch, post-retouch coating, as well as adhesives.