چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در سال 1400 که تعداد 130 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد جامعه یادگیرنده حرفه ای بلام و همکاران (2005)، یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) و پایداری سازمانی ویک و ساتکلیف (2001) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی وجود دارد. هم چنین، رابطه مثبت معنی داری بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با پایداری سازمانی وجود دارد. بنابراین، یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی عواملی موثر در جهت توسعه و ارتقاء جامعه یادگیرنده حرفه ای در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران است که باید به طور جدی مورد توجه مدیران، برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزش و پرورش در استان مازندران قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی عواملی موثر در جهت توسعه و ارتقاء جامعه یادگیرنده حرفه ای در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران است که باید به طور جدی مورد توجه مدیران ، برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزش و پرورش در استان مازندران قرار گیرد.
در این میان ، سازمان ، نظامی اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوندی قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن است و بررسی رفتار افراد در محیط های کاری از جمله ، حفظ و نگهداری نیروی انسانی، شناخت نیازها، خواسته ها، تأمین رضایت شغلی، ارتقاء تعهد سازمانی و بهبود روحیه کارکنان ، از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است (بیک زاد و فرزانه ، ١٣٩٠).
از این منظر، پایداری به توانایی سازمان در پایش فرصت ها، تغییرات ، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلند مدت ، مدیریت میشود (افرازه و همکاران ، ١٣٨٨).
در این میان ، پژوهش پهلوان صادق (١٣٩٦) نشان داد جامعه یادگیرنده حرفه ای تأثیر معنادار و مستقیم بر پایداری سازمانی دارد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف شناخت رابطه جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران انجام شده است .
یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معنیداری بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی وجود دارد.