چکیده:
دین و جایگاه آن در کشور بریتانیا، قدمتی تاریخی دارد و از زمانهای بسیار دور، بهعنوان چالشی در مقابل دولتهای مختلف قرار داشته است. این مقاله با هدف بررسی جایگاه تربیت دینی در مدارس انگلستان تدوین یافته است. از آنجایی که تنوع دینی در این کشور، بهواسطة مهاجرتهای پیاپی از کشورهای گوناگون زیاد است، وضعیت این کشور از این جهت بهگونهای متفاوت رقم خورده است. در این مقاله، نویسنده سعی دارد که تنوع دینی در انگلستان و جایگاه ادیان و فرقههای مختلف دینی و تاثیرات آنها را، بهویژه در مدارس این کشور بررسی کند.
Religion has a long history in Britain and has long been a challenge to various governments. This article examines the role of religious education in UK schools. Due to the successive migrations from different countries, there is a vast religious diversity in this country. Hence, in this country, the situation is different in this regard. In this article, the author tries to study the religious diversity in England and the position of different religions and sects and their effects, especially in schools in this country.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله، نويسنده سعي دارد که تنوع ديني در انگلستان و جايگاه اديان و فرقههاي مختلف ديني و تأثيرات آنها را، بهويژه در مدارس اين کشور بر > > کليدوord>o ord>ord>دين، تربيت ديني، مدارس مقدمه سازمانهاي فراملي براي نخستينبار در اروپا، در مقابله با حرکت «خصوصيسازي دين» و در جهت حرکت بهسمت «مدارس بدون دين»، به بررسي موضوعات مربوط به دين و تعليم و تربيت پرداختهاند.
فرصتها / چالشهاي تربيت ديني، در يک کشورهاي اروپايي: در اينجا نتايج حاصل از تجزيه و تحليل موضوعات اصلي ذکر شده در بالا، براي هر کشور بررسي ميشود تا مشخص شود کدام عناوين يا موضوعات مذکور، براي کار بيشتر در زمينة تربيت ديني در اروپا، از اهميت برخوردار است.
تربيت ديني در انگلستان (نسبت به ساير کشورهاي اروپايي)، شکل متمايز و متفاوتي دارد و در قانون اساسي اين کشور، بهعنوان تربيت ديني غيرفرقهاي و فراگير تعريف شده است.
تربيت ديني، تنها حوزة برنامة درسي بود که در همة مدارس اجباري شد؛ شرايط زمان جنگ، شکي براي هيچکس در مورد اهميت استراتژيک تربيت ديني در مرکز بازسازي آموزشي نبود و بايد بهعنوان موضوعي که نيازمند همکاري بين فرقهاي است، تلقي ميشد.
همچنين، به اين دليل که آنها به نارضايتي فزاينده بسياري از متخصصان تربيت ديني واکنش نشان دادند که با وجود رويکرد محتواي ضعيف به موضوع آنها، همچنان توسط برخي از برنامههاي درسي مورد توافق، پذيرفته شده بود.
منابع مربوط به مقاله Bede the Venerable, 2003, “Ecclesiastical History of the English People”, London, Penguin, British Journal of Religious Education, 25, no.