چکیده:
بهمنظور حمایت از مصرفکنندگان، بهویژه مصرفکنندگان محصولات دارویی و باگذشت زمان، حقوق قانونی برای آنها ابداع شد. بر پایه آن داروها و واسطههای دارویی، همچنین داروسازان، تعهداتی پیشتر از تعهدات دیگران در اجتماع داشتند. ازجمله این تعهدات، الزام به اطلاعرسانی به مصرفکنندگان است تا در همه موارد وقایع مضر رخ دهد. که ممکن است حوادث خسارت آوری رخ دهد اطلاعات باید ارایه شود. و بر این اساس، هرگونه ارایه کالاهای دارویی بهگونهای که منجر به نارضایتی مصرفکنندگان شود؛ همچنین باعث مسئولیتپذیری آنها خواهد شد. این پژوهش در قالب پژوهشی توصیفی/ تحلیلی به مفاهیم، ماهیت و مسیولیت ناشی از داروسازان، توزیعکنندگان و تجویز فرآوردههای دارویی در حقوق ایران موردبررسی قرارگرفته است. در سیستم حقوقی ایران علیرغم به رسمیت شناختن حق مسیولیت فنی داروسازان، مسیولیت محض برای آنها در نظر گرفته نشده است. درحالیکه داروساز با تصدی حق مسیولیت فنی، ارایه اطلاعات صحیح را تضمین کرده است. اگرچه سیستمهای پیشرفته حقوقی به دنبال ابداع مسیولیت محض برای تولیدکنندگاندارو میباشند؛ اما در ایران هنوز مسئولیت تولیدکنندگان دارو از روی تقصیر خودشان ایجاد میشود.
خلاصه ماشینی:
3 بند چهارم: مفهوم تولیدکنندهی دارو سمیه عبداللهی ویشکایی، «جستاری در مسؤولیت پزشک در ارائه اطلاعات دارویی با تطبیق در حقوق کامنلا»، 23 عباس کبریایی زاده، شهریار اسلامی تبار، محسن خطیبی، مجموعه قوانین و مقررات دارویی ایران (تهران: چاپ نقش ایران، 1387)، 41 زهرا حسینی، «رعایت حقوق مصرفکنندگان در تبلیغات و بازاریابی تولیدات دارویی و بهداشتی»، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی 3 (1388) 39 طبق ماده 1 قانون امور پزشکی، دارویی، غذایی و آشامیدنی مصوب 1343، فعالیت مؤسسات پزشکی باید با مجوز وزارت بهداشت و دریافت پروانه ویژه باشد.
4 بنابراین، عدم ارائه دارو بر اساس نسخه پزشک نیز مسئولیت دارد و نشاندهنده این تعهد محمود حکمت نیا، سمیه عبداللهی ویشکایی، «مسئولیت مدنی ناشی از عدم ارائهی اطلاعات در فرآوردههای دارویی»، 72 زهرا حسینی، «رعایت حقوق مصرفکنندگان در تبلیغات و بازاریابی تولیدات دارویی و بهداشتی»، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، 1 (1388) ، 110 سیدعلی فاطمی، «حق فنی داروساز تضمینکننده رعایت حقوق بیمار در داروخانه،» شمارهی 2342652 (خبرگزاری مهر، 1393)، 20 چراغعلی، عبدالمجید، «وظایف و نقش داروسازان در سازمانهای نظامی»، مجله پزشکی کوثر 3 (1384)، 230 اصلی داروسازان خواهد بود.
1 بند دوم: ارائهی دستور صحیح مصرف و دادن هشدارهای لازم در مورد داروی تجویزی بهمنظور تعیین حقوق بیمار در مؤسسات دارویی و بهبود کیفیت خدمات طبق ماده 2 قانون مربوطه به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب مجلس شورای اسلامی و آییننامههای مربوطه ازجمله آییننامه تجهیزات پزشکی و همچنین منشور حقوق بیمار در داروخانهها مورد تصویب واقعشده است که مطابق با بند اول این منشور حقوق بیماران، بیمار بایستی بیمار باید کاملاً متقاعد شده و کاملاً توجیه شود.