چکیده:
پژوهش پیش رو، با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش معنوی بر خویشتن داری جنسی دانشجویان پسر دانشگاه های تهران انجام شده است. طرح پژوهشی استفاده شده در این پژوهش، طرح آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانشجویان پسر دانشگاه های تهران بود که از میان جامعه آماری، 26 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه خویشتن داری جنسی، در سطح توصیف داده ها از میانگین و انحراف معیار، و در سطح تحلیل استنباطی از آزمون کوواریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که آموزش مولفه های هوش معنوی، موجب افزایش خویشتن داری جنسی دانشجویان پسر دانشگاه های تهران می شود.
تهدف هذه المقاله الی تحدید مدی تاثیر تعلیم مکونات الذکاء الروحانی فی کبح الشهوه الجنسیه عند الطلاب البنین فی جامعات مدینه طهران ، وتعتمد الدراسه علی منهج الاختبار من نوع الاختبار القبلی -البعدی وانشاء مجموعه المقارنه. اما المجتمع الاحصايی للدراسه، فیتمثل فی جمیع طلاب البنین فی جامعات مدینه طهران ، حیث اختیر من بینهم 26 شخصا بشکل عشوايی عنقودی وفی عده مراحل ، وقد استخدم الباحثان استبانه کبح الشهوه الجنسیه لجمع البیانات ، ومنهج محاسبه الوسط والانحراف المعیاری لوصفها، کما استخدما التباین المشترک
(کوفاریانس الاحصايی ) لتحلیلها. واسفرت نتايج تحلیل البیانات عن ان تعلیم مکونات الذکاء الروحانی ینجم عن زیاده کبح الشهوه الجنسیه عند الطلاب البنین فی جامعات مدینه طهران .
The present study aims to determine the effectiveness of teaching the components of spiritual intelligence on sexual self-control of male students of Tehran Universities. The research design used in this research is experimental with pretest posttest, control group. Among all male students of Tehran Universities, 26 participants were selected using multistage random cluster sampling .The data were collected through sexual self-control questionnaire, for the description of data mean and standard deviation were used, and covariance test was used for inferential analysis. The results of data analysis showed that teaching the components of spiritual intelligence leads to increasing sexual self-control in male students of Tehran universities.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي بر خويشتن داري جنسي دانشجويان پسر The Effectiveness of Teaching Spiritual Intelligence Components on Male Students' Sexual Self-Control ✍ نصير عابديني / دانشجوي دکتري روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✍ Nasir Abedini / PhD student of psychology, RIHU.
com فرامرز سهرابي / دانشيار دانشگاه علامه طباطبايي Faramarz Sohrabi / associate professor of Allamah Tabatabaii چکيده پژوهش پيش رو، با هدف تعيين ميـزان اثربخشـي آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي بر خويشـتن داري جنسي دانشجويان پسر دانشگاه هاي تهـران انجـام شده است .
در ايـن تحقيق با اين فرضيه که «آموزش مؤلفه هـاي هـوش معنـوي بـر خويشـتن داري جنسـي دانشجويان مؤثر است » به بررسي تأثير آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي بر خويشتن داري جنسي دانشجويان پرداخته ايم .
يافته هاي پژوهش در اين پژوهش به منظور بررسي تأثير آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي بر خويشـتن داري جنسي دانشجويان از آزمون تحليل کواريانس ، با رعايت پيش فرض هـاي آمـاري اسـتفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري آزمون فرضيه اين تحقيق نشان داد که آموزش مؤلفه هـاي هـوش معنـوي مـي توانـد بـر افزايش خويشتن داري جنسي دانشـجويان اثـر بگـذارد و موجـب تفـاوت معنـاداري بـين ميانگين هاي دو گروه آزمايش و کنترل شود.
در جمع بندي يافته ها مي توان گفت آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي يک سازه منسجم و کاربردي از معنويت است که بر افزايش خويشتن داري جنسي دانشجويان تـأثير دارد.