چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی میزان تأثیر رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی از کارکنان کلانتریهای ناجا بر حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری 500 نفر از کارکنان کلانتریها و کارشناسان ادارات رسیدگی به شکایات مراکز بازرسی در همه استانها، یگانهای مستقل و پلیسهای تخصصی ناجا بوده است که یک صد نفر از آنان به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شده اند. با اتکا به مبانی نظری، پرسشنامه ای با 15 سؤال مرتبط با فرضیه تحقیق طراحی شد که پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونه آماری توزیع گردید و در نهایت نتایج دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی در حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی توسط کارکنان کلانتریهای ناجا تأثیر مثبت دارد و حفظ حریم خصوصی در تفتیش و بازرسی منازل، کاهش خشونت فیزیکی ( ضرب و جرح ) توسط مأموران، تکریم ارباب رجوع توسط مأموران در اولویت اول شاخصهای حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی می باشد.
This study investigated the effect of addressing public complaints and reports about I.R.I Police personnel on the protection and promotion of citizenship rights. The research method is descriptive-survey and the data collection instruments were questionnaire and interview. The statistical population consists of 500 police staffs and the experts of complaint department ofinspection centers in provinces, and police special and independent units. 100 members of them were selected as the sample using stratified sampling method with proportional allocation. Relying on the theoretical bases, a questionnaire containing 15 relevant questions with research hypotheses was designed and after confirming its validity and reliability it was distributed among the sample participants. Finally, the obtained data were analyzed. The results indicated that addressing people’s complaints and reports have a positive effect on the maintenance and promotion of citizenship rights by police personnel. Preserving privacy in home inspection, decreasing physical violence (assault) by the officers, and honoring customers by officers are in the first priority of the characteristics of maintenance and promotion of citizenship rights.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که رسيدگي به شکايات و گزارش هـاي مردمـي در حفـظ و ارتقـاي رعايـت حقـوق شـهروندي توسط کارکنان کلانتري هاي ناجا تأثير مثبت دارد و حفظ حريم خصوصي در تفتيش و بازرسي منازل ، کـاهش خشونت فيزيکي ( ضـرب و جـرح ) توسـط مـأموران ، تکـريم اربـاب رجـوع توسـط مـأموران در اولويـت اول شاخص هاي حفظ و ارتقاي رعايت حقوق شهروندي مي باشد.
١٣٨٨) آثار فردي آثار سازماني آثار اجتماعي - ضربه زدن به شخصيت سازمان - بي اعتمادي بين افراد و گروه ها - اختلال در روابط سازماني - عادي شدن بروز اختلافات - بي اعتمادي مردم به سازمان - ايجاد ديد منفي به سازمان - تاثير سوء بر ساير کارکنان - لطمه زدن به حيثيت و اعتبار سازمان - ايجاد جو سازماني ناسالم - بروز رفتار نابهنجار و ضد ارزش - کم رنگ شدن حمايت هاي اجتماعي - افزايش هزينه هاي سازماني - خدشه دار کردن امنيت شغلي و سازمان - عدم پيروي از مقررات و ضوابط آثار اجتماعي - آسيب رسيدن به توسعه منابع انساني سازماني - آثار مخرب روحي و رواني کارکنان از دست دادن ارباب رجوع - جابه جايي افراد و کاهش نيروي - کمرنگ شدن عامل خود کنترلي انساني از اين رو با توجه به نوپا بودن شيوه هاي اخذ شکايات و گـزارش هـاي مردمـي در سـازمان پليس ايران و به وجود آمدن مراکز رسيدگي به شـکايات و گـزارش هـاي و مراکـز نظـارت همگاني در نيروي انتظامي و توليد سامانه هاي نـرم افـزاري ١٩٧ و ميـزان ، لازم اسـت تـا ميزان موفقيت اين سامانه و فعاليت هاي اين مرکز در کاهش آثار اجتماعي و حفظ حقـوق شهروندي مورد ارزيابي قرار گيرد و ميزان تحقق اهداف آنها بررسي شود.