چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ابعاد مدیریت دانش با عملکرد مالی (مطالعه موردی شرکت کاله مازندران) انجام گرفته است که از دسته تحقیقات کاربردی و در زمره پژوهشهای همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت کاله مازندران در شهر آمل و سال 1400 بود. با توجه به تعداد جامعه پژوهش و بر اساس جدول کرجسای مورگان، تعداد 242 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات فردی، استاندارد عملکرد مالی و استاندارد مدیریت دانش بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از جدول فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر (رگرسیون خطی چندگانه) برای بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از بسته آماری SPSS نسخه 25 و جهت طراحی مدل نهایی تحقیق از نرم افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد مدیریت دانش با عملکرد مالی شرکت کاله مازندران ارتباط مثبت و معناداری دارند. همچنین، ابعاد فراگیری دانش، ذخیره سازی دانش و کاربرد دانش بر عملکرد مالی شرکت تولیدی کاله مازندران تاثیر مثبت معناداری دارند و این ابعاد توانایی پیش بینی 2/53 درصد از واریانس کل میزان تغییرات عملکرد مالی این شرکت را دارند. در نهایت مدل تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی شرکت کاله مازندران طراحی شد و مورد برازش قرار گرفت که نتیجه بیانگر این بود شاخصهای برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق تایید میشود.
The aim of this study was to investigate the relationship between the dimensions of knowledge management and financial performance (a case study of Kaleh Mazandaran Company) which is an applied research and correlational research based on structural equation modeling that has been conducted in the field. The statistical population included all managers and experts of Kaleh Mazandaran Company in Amol city in 1400. According to the number of research population and based on Morgan's table, 242 people were randomly selected as the research sample. The research tools included questionnaires of personal information, financial performance standard and knowledge management standard. To analyze the data from the frequency and percentage table, mean and standard deviation and Pearson correlation tests and path analysis model (multiple linear regression) to test the research hypotheses using SPSS statistical package version 25 and to design the final research model of AMOS software Version 24 was used.