چکیده:
زمینه و هدف: نیروی انتظامی یک سازمان پویا و اجتماعی است و مهمترین وظیفه آن برقراری نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی در جامعه است، آگاهی از وضعیت سرمایه اجتماعی یکی از الزامات برای طراحی چشمانداز توسعه بلندمدت و همچنین برنامهریزی سازمانی میباشد. لذا با توجه به آنچه بیان گردید اهمیت بررسی میزان اثربخشی اقدامات اجتماعی پلیس در افزایش سرمایه اجتماعی فرماندهی انتظامیاستان قزوین بسیار واضح و آشکار بهنظر میرسد. روششناسی: این پژوهش از نظر روش پیمایشی و از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری کلیه مردم ساکن در شهر قزوین میباشند(حجم نمونه 480 نفر)، که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب گردیدند. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار جمعآوری پرسشنامه بود. درخصوص تجزیهوتحلیل؛ از تحلیل عامل اکتشافی، شاخص کفایت نمونه[1]، آزمون بارتلت و فریدمن بهره بردهایم. یافتهها: مقدار شاخص کفایت نمونه در تأثیر اقدامات اجتماعی نیروی انتظامی بر میزان اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعهد در قبال امنیت اجتماعی و اهتمام به پیشگیری از وقوع جرایم بهترتیب: 82/0؛ 821/0؛ 806/0 و 820/0 است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد اقدامات اجتماعی، حضور کارکنان درکنار مردم در مراسمات مختلف مذهبی، اجرای برنامههای متعدد بهمناسبت هفته نیروی انتظامی، اجرای برنامههای فرهنگی در مناسبتهای مختلف، برگزاری کلاسهای آموزشی چهرهبهچهره، آموزش و اطلاعرسانی از طریق نصب بنرهای تبلیغاتی، بیشترین تأثیر را بر سرمایه اجتماعی شهروندان میگذارد [1] -Kaiser-Meyer-Olkin Measure of sampling adequancy
Background and objectives: Law enforcement is a dynamic and social organization and its most important task is to maintain order and security and to provide public and individual well-being in the community. Being aware of the status of social capital is one of the requirements for planning long-term development prospects as well as organizational planning. Accordingly, the importance of investigating the effectiveness of police social actions in increasing the social capital of the Qazvin Police Command seems very clear. Methodology: This study is of an applied research type which has been conducted in survey method. The population of the study was all the residents of Qazvin (sample size 480) who were selected by stratified random sampling method. The method of data collection was field study and questionnaire was used for data collection. For the analysis, we used exploratory factor analysis, KMO coefficient, Bartlett and Friedman test. Findings: The value of KMO index on the impact of law enforcement's social measures on social trust, social participation, commitment to social security, and attempted crime prevention were 0.82, 0.821, 0.806, and 0.820, respectively. Results: The results show that social actions, the presence of staff members alongside people in different religious ceremonies, the implementation of multiple programs for Police Force Week, the implementation of cultural programs on different occasions, face-to-face training classes and training and information dissemination through the installation of banners are the most effective in the social capital of citizens.
خلاصه ماشینی:
5 تاريخ دريافت : ١٩٠١/١٩/٩١ تاريخ پذيرش : ١٩٠١/١٤/١٩ يحيي ميرشکاران ١، اه هام وظيدي ٤، ناصر ظميدي ٩، سميه مرداني 2 از صفحه ١٦٩ تا ١١٢ چکيده زمينه و هدف : نيروي انتظامي يک سازمان پويا و اجتماعي است و مهم ترين وظ يفه آن برقراري نظم و امنيت و تأمين آسايش عمومي و فردي در جامعه است ، آگاهي از وضعيت سرمايه اجتماعي يکي از الزامات براي ط راحي چشم انداز توسعه بلندمدت و همچنين برنامه ريزي سازماني ميباشد.
وجود سرماية اجتماعي براي پليس به عنوان ظ رفيت و قابليت مشارکت مردم در توسعة نظم و امنيت عمومي از سال ها پيش تاکنون توجه نظريه پردازان علوم اجتماعي را به خود جلب کرده است و وقوع جرم و ناهنجاري يکي از مواردي است که در ادبيات نظري سرمايه اجتماعي متأثر از سرمايه اجتماعي دانسته شده است ، و تحقيقات متعددي نيز در اين زمينه انجام گرفته است و نتيجه کلي آن ها نشانگر تأثير کاهنده سرمايه اجتماعي بر ميزان وقوع جرم ميباشد.
با سرمايه اجتماعي است که اعتماد عمومي شکل ميگيرد و اين ١٦٤ مشارکت و اعتماد عمومي به اين سازمان کمک خواهد کرد که در جهت آرمان هاي خود موفق عمل کند؛ بنابراين ميتوان گفت که نيروي انتظامي از ط ريق ايجاد مسئوليت اجتماعي، يگانگي و وحدت با جامعه و پايبندي به اصول اخلاقي ميتواند بر ضايعه کاهش اعتماد شهروندان غلبه کند و فضاي سرشار از اعتماد و اط مينان را ايجاد کند)شيرواني و حسيني، ١٣٩٣(.