چکیده:
هنر خوشنویسی از بارزترین و ارزشمندترین هنرهای دوره اسلامی است که اعتبار خود را از پیوند با کتاب مقدس قرآن دریافت میکند. در طول دوران اسلامی نه تنها این هنر، که کلیه ابزارهای در ارتباط با آن دچار تغییر و تحول گشتهاند. دوات از جمله آن ابزارهاست که عوامل متعددی چون، عقاید و باورهای آیینی و مذهبی، تأثیر فراوانی بر مواد و ساختار، اشکال، خطوط، تزئینات و حتی جایگاه آن داشته است. ازاین رو اساس این پژوهش که با رویکرد تحلیلی– توصیفی و براساس مطالعات کتابخانهای، به بررسی دواتهای ایرانی- اسلامی و تأثیر باورهای مذهبی بر روی آنها میپردازد، همچنین این تحقیق بر این فرض استوار است که میان مضامین نوشتهها، نقوش، نوع خط و شکل دواتها با اعتقادات و باورهای حاکمان و مردم، به خصوص شیعیان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای اثبات فرضیه پژوهش، آثاری از موزههای بریتانیا، بناکی، متروپلیتن، ویکتوریا و آلبرت، مجموعههای دیوید و خلیلی و گالریهای والترز و فریر انتخاب؛ و در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که مذهب حاکم بر جامعه نقش فراوانی در ساختار، تزیینات و محتوای کتیبههای دوات داشته، به نحوی که حکام سنی مذهب، مضامین را بهسوی دعای خیر و سعادت برای صاحبان دوات کشانده، و قدرت حاکمه شیعی، کتیبهها و تزیینات را به مدح و ثنای امامان سوق دادهاند.
Calligraphy is the uppermost valuable art in the Islamic period that draws its reputation from itsrelation to the holy texts of the Quran. During the Islamic ages, not only has this art developed andtransformed but also the accessories related to it have also been altered. Inkwell is among those toolsthat several factors including ritual and religious beliefs have had an immense impact on its materials,structure, shapes, lines, ornaments and even its status. The current paper by following an analytic anddescriptive method and by conducting a library and documentation research endeavors to study theinkwells and the influence of religious concepts on its overall creation.This study seeks to prove the fact that there is a common relation between the concept of the texts,patterns, calligraphy and shape of the inkwells with that of the religious beliefs of the rulers and peoplein particular Shi’ah followers. Furthermore, in order to prove the hypothesis of this study, the presentpaper has chosen artworks from British, Benaki, Metropolitan, Victoria and Albert Museums,David and Kalili collections, and Walters and Freer Galleries of Art which are categorized into fourgroups. The findings suggests that it is apparent that religious ruling has had an immense impact onthe structure, decoration and inscriptions of the inkwells. For instance, Sunni rulers led the themestoward expressing blessing and prosperity to the owners of inkwells; however, Shi’ah rulers usheredthe themes and decorations toward the adoration and praise of the Holy Imams.