چکیده:
امروزه از سرمایه فکری بهمنظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میگردد و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، بهعلاوه یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش بسیار کمک کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت رقابتی ایجاد کند، ارزش برند و مدیریت دانش میباشد. ازاینرو، در پژوهش حاضر به واکاوی نقش تعدیلگری مدیریت دانش در رابطه بین سرمایههای فکری و مزیت رقابتی پرداخته میشود. این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مدیران هتلهای شهر اردبیل است؛ که بهصورت تصادفی تعداد 130 نفر از اعضای نمونه در دسترس قرار گرفته و پرسشنامهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart-pls تجزیهوتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که ارزش برند نتوانست نقش میانجی را در رابطه بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی ایفا کند و همچنین استفاده از سرمایههای فکری با ارتقای مدیریت دانش به ایجاد مزیت رقابتی در سازمانهای مهماننوازی و هتلداری منجر میشود.
Today, intellectual capital is used to create and increase organizational value, and the success of an organization depends on its ability to manage this scarce resource, in addition to one of the important organizational capabilities that can greatly help organizations in creating and sharing knowledge. They create a competitive advantage over other organizations, brand value and knowledge management; Therefore, the present study investigates the moderating role of knowledge management in the relationship between intellectual capital and competitive advantage through innovation. This research is of descriptive-correlation type. The statistical population of the present study consists of hotel staff in Ardabil; 130 sample members were randomly available and questionnaires were completed. Data using SPSS software and partial least squares method and Smart PLS software were employed. The results of this study showed that the use of intellectual capital by promoting brand value management and brand innovation leads to a competitive advantage in hospitality and hospitality organizations.
خلاصه ماشینی:
واکاوي نقش تعديل گري مديريت دانش در رابطه سرمايه هاي فکري و مزيت رقابتي برند: با تمرکز بر نقش ميانجي ارزش برند (نمونه پژوهش : هتل هاي اردبيل ) ناصر سيف اللهي، وحيده ابراهيمي خراجو تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٢/١٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٢/١٠ چکيده امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده ميگردد و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد، به علاوه يکي از قابليت هاي مهم سازماني که ميتواند به سـازمان ها در خلـق و تسهيم دانش بسيار کمک کند و براي آن ها در مقايسه با سازمان هاي ديگر مزيت رقـابتي ايجـاد کنـد، ارزش برنـد و مديريت دانش ميباشد.
به همين دليل مقالـه حاضـر بـا در نظـر گرفتن نقش تعديل گري مديريت دانش و ميانجيگري، ارزش برند بـه مطالعـه نقـش سـرمايه هاي فکري در ايجاد مزيت رقابتي هتل ها و صنعت مهمان نوازي ميپردازد.
در ايـن راسـتا نيـاز اسـت تـا هتل هـا و سـازمان هاي مهمان نوازي داراييهاي نامشهود فکري يا سرمايه فکري و همچنين مديريت دانـش و ارزش برنـد را در سازمان خود موردتوجه قرار دهند؛ زيرا به طور گسـترده اي در مـورد اين کـه سـرمايه فکـري به عنوان يکي از عوامل کليدي و مهمي که بر موفقيت کسب وکارها و دسـتيابي بـه مزيـت رقـابتي تأثير دارد اتفـاق نظر وجـود دارد.
Effect of intellectual capital on competitive advantage and business performance: Role of innovation and learning culture.