چکیده:
زمینه و هدف : این مطالعه ، مروری بر روش های انتخاب استاد نمونه در دانشگاه های کشور می باشد. در این مقاله از روش انتخاب استاد نمونه به عنوان یک فرآیند مستمر تعریف شده است و می توان دریافت که مباحث مرتبط به روش انتخاب استاد نمونه در تمامی فرایندهای دانشگاه های کشور قابل استقرار است . روش بررسی: مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است . بدین منظـور١٩ نفر از اساتید نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بـه روش مبتنـی بـر هـدف انتخـاب شـدند. جهـت جمـع آوری داده هـا از مصاحبه های عمیق ، نیمه ساختارمند و یادداشت هـای در عرصـه اسـتفاده شـد. مـتن مـصاحبه هـا ضـبط گردیده و پس از مکتوب سازی با رویکرد هرمنوتیک و به روش دیکلمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: شرکت کنندگان در مطالعه با دامنه سنی ٤٣تـا ٥٦ سـال بودند. سه درونمایه اصلی در این مطالعه ظهور یافت ، که عبارتند ازچاپ مقاله وسابقه آموزشی ومدرک تحصیلی. هر یک از این مـوارد را چندین درونمایه فرعی تر شکل می داد. نتیجه گیری: گرچه روش های مرسوم کنونی انتخاب استاد نمونه به صورتی است که افراد انتخاب شده ،احتمالا برتر از افرادی هستند که انتخاب نشده اند اما این ، دلیل بر عدم وجود ضعف در این روش نیست . با بررسی روش های متفاوت موجود برای انتخاب استاد نمونه ، به نظر میرسد که دربعضی از دانشگاه های کشور ،اهمیت روش انتخاب استاد نمونه ،به اندازه کافی درک نشده است و انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه ضروری می باشد.
خلاصه ماشینی:
هر کدام از دانشگاه هاي کشور ايران معيارهاي خاصي براي "انتخاب استاد نمونه "مشخص کرده اند که در اينجا به شرح اين معيارهادر دو دانشگاه بزرگ و مهم ايران يعني دانشگاه آزاد اسلامي و علوم پزشکي مي پردازيم : روش (قوانين ) انتخاب استاد نمونه در دانشگاه هاي علوم پزشکي ١- عضو هيئت علمي نمونه بايد از ميان اعضاي هيئت علمي رسمي و پيماني شاغل و تمام وقت (آموزشي وپژوهشي)که حسن سلوک در محيط آموزش و تأثير مثبت علمي واخلاقي در دانشجويان دارند و حداکثر امتياز زير رابراساس معيارهاي مندرج در صفحات پيوست کسب مي نمايند انتخاب شوند.
٣- نحوه امتياز دهي فعاليت هاي آموزشي به اعضاي هيئت علمي(٤٥ امتياز) انتخاب استاد نمونه براي جشنواره آموزشي شهيد مطهري با توجه به محوريت طرح تحول و سياست هاي وزارت متبوع در قالب بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشکي به شرح ذيل ميباشد: بسته آينده نگاري و مرجعيت علمي در آموزش پزشکي: نوآوري آموزشي شامل دانش پژوهي، گرندهاي آموزشي بسته حرکت به سوي دانشگاه هاي نسل سوم : طرحهاي پژوهشي که در ارتباط با صنعت برقرار نموده و موجب کارآفريني شده باشد، تشکيل شرکتهاي دانش بنيان ، تعداد مطالعات انجام شده با موضوع هزينه -اثربخشي بازگشت سرمايه ، بهره وري آموزش عالي سلامت .