چکیده:
راههای عملی مبارزه با غفلت از موضوعات مورد توجّه اندیشمندان دینی است. یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هرکسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط سازد، غفلت است. غفلت به معنای سهو و لغزشی است که انسان را به خاطر کمی مراقبت و کمی هوشیاری فرامیگیرد. به دلیل اهمیت مسئله سعی شده است راهکارهای علمی مقابله با غفلت از دیدگاه نهجالبلاغه چیست؟ را موردبررسی قرار داده و به کمک نتایج بهدستآمده و بکار گرفتن عملی روشها که عبارتاند از ترک دنیا، موعظه، تلاوت قرآن، دعا، زیارت اهل قبور و... در درجه اول بر معلومات خود محقق افزوده و بعد خانوادهاش و افراد جامعه مفید واقع شود تاکنون مطالب زیادی در مورد غفلت نگاشته شده است برخی ناظر به عوامل غفلت و برخی ناظر به نشانههای غفلت و برخی دیگر آثار و عوامل غفلت را موردبررسی قرار دادهاند ولی بهصورت جزئی بررسی نشده است و اکثرا از دیدگاه قران بهصورت کلی کارشده است ولی در این تحقیق سعی شده است به کمک منابع دستاول اخلاقی و شروح نهجالبلاغه بهصورت جامع و کاربردی مسئله بررسی شود تا غفلت زدایی تا حد امکان به نحو احسن انجام شود و در سال نود یک مقاله با عنوان نسخه عملی سیدالشهدا در مقابله با غفلت کارشده است و تحقیق حاضر یک مسآله کاربردی توصیفی بوده است و از طریق فیشبرداری از منابع کتابخانهای و الکترونیکی و نرمافزاری جمعآوریشده است.
خلاصه ماشینی:
فهرست منابع و مآخذ ــ قرآن ــ نهجالبلاغه ــ ارفعی، کاظم، شرح روان، تهران، نشر فیض کاشانی، چ اوّل، 1378 ه، ش ــ ابن منظور، محمد، لسان العرب، چ سوم، بیروت، دار صادر، 1414 ه، ق ــ بحرانی، ابنمیثم، شرح نهجالبلاغه، مترجم: محمدی مقدم، مشهد، چ اوّل، 1375 ه، ش ــ بیضون، لبیب، تصنیف نهجالبلاغه، قم، تبلیغات، 1375 ــ جرجانی، شریف علی بن محمد، کتاب التعریفات، مصر، جمالیه، چ اول، 1306 ه، ق ــ جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، چ دوّم، تهران، انقلاب اسلامی 1370 ه، ش ــ خوانساری، جمال، غررالحکم ودررالکلم، تهران، موسسه انتشارات، چ 2، 1360 ه، ش ــ خوئی، ابوالقاسم، بیان در علوم و مسائل کلی قرآن، مترجم: نجمی، محمدصادق، هاشم زاده، هاشم، تهران، ارشاد اسلامی، چ 2 و 3، 1382 ه، ش ــ خوئی، میر حبیب اله، منهاج البراعة، چ 21، تهران، مکتب الاسلامیه، 1400 قمری ــ راغب اصفهانی، حسین، مفردات الفاظ القرآن، تهران، مصر، چ اوّل، 1388 ه، ش ــ طبرسی، حسن، مکارمالاخلاق، مترجم: رحیمیان، محمدحسین، قم، چ 2، 1387 ه، ش ــ طوسی، محمد، التبیان فی التفسیر القرآن، چ اول، قم، جامعه مدرسین، 1371 ه، ش ــ عمید، حسن، فرهنگ فارسی، تهران چ 20 امیرکبیر 1380 ه، ش ــ فیضالاسلام، علی نقی، شرح نهج البلاغه، جلد 2، چ اول، تهران، فقیه،1380 ه، ش ــ قریشی، مهدی، واژگان نهج البلاغه، ارومیه، دانشگاه ارومیه، چاول، 1390 ه، ش ــ قریشی، علی اکبر، قاموس قرآن، نشردار الکتاب الاسلامیه، قم، چ، 1376 ه، ش ــ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، چ 3، موسسه الوفاء، 1403 ه، ق ــ مطهری، مرتضی، سیری درنهج البلاغه، تهران، صدرا، چ 2، سال 1354 ــ مصطفوی، حسن، التحقیق، تهران، وزارت فرهنگ چ اوّل، 1368 ه، ش ــ معتزلی، ابنابیالحدید، شرح نهج البلاغه، ترجمه: غلامرضا لایقی، تهران، نیستان، چ اوّل، 1394 ه، ش ــ مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چ اوّل، 1386 ه، ش ــ موسوی خمینی، روح الله، چهل حدیث، نشر آثار امام خمینی، تهران، چ 36، 1385 ــ موسوی، عباسعلی، شرح نهج البلاغه، بیروت-لبنان، دارالرسول الاکرم، چ 1، 1377 ه، ش مجله یا نشریه ــ رضايیان علی، باقری مصباح الهدی، آغداغی میثم، الگوی عملی مدیریت خویشتن؛ مبتنی برکتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی (س) اندیشه مدیریت راهبردی، دانشگاه تهران، شماره 1، 1393 ه، ش ــ جدیدالاسلامی، حبیب، مقایسه دنیا از منظر علی (ع) و دیدکاه مولانا سال 5، شماره 18،1390 ه، ش 1- مقدمه یکی ازمباحثی که در اقتصاد مورد توجه اقتصاددانان و صاحبنظران قرارگرفته بحث برنامهریزی متمرکز و غیر متمرکزدر نظام بودجهریزی است اگر چه برنامهریزی متمرکز در شکل کلی و جامع آن مختص جوامع سوسیالیستی بوده است اما پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورهای سرمایه داری غرب برنامهریزی اقتصادی را به صورت جزئی و محدود وارد حوزههای اجتماعی و سیاسی کردهاند.