چکیده:
مجازات سلب حیات یکی از خشنترین جرائم در طول تاریخ بشریت بوده است ولی به مرور زمان بسیاری از کشورهای جهان این نوع مجازات را کنار گذاشته و حتی در اصولی از اعلامیه حقوق بشر این نوع مجازات نکوهیده و مخالف حقوق بشر قلمداد میشود. در اکثر کشورها بهجای مجازاتهای سنگینی مانند اعدام از ضمانت اجراهای دیگری بهره میبرند و از آن مهمتر اینکه راههایی جهت پیشگیری از جرائم ضد بشری پیش میگیرند. متأسفانه در قوانین کشور ما مجازاتهایی همچون اعدام، رجم و ... از جمله جرائم سالب حیاتی هستند که نشأت گرفته از فقه بوده اما با دنیای امروز سازگاری چندانی ندارند هدف از انجام این مقاله تعدیل و کاهش ضمانت اجراهایی سنگین مانند اعدام است و درعینحال فرهنگسازی و جایگزینهای مناسب در راه اصلاح فرد، جامعه و گسترش امنیت جامعه و در این راه کوشش میشود تا با بررسی مکاتب، قوانین و دیدگاه محققان، جامعهشناسان و حقوقدانان راهحل مناسب را برگزید.
The death penalty has been one of the most violent crimes in the history of mankind, but over time many countries around the world have abandoned this type of punishment and even in the principles of the Universal Declaration of Human Rights, this type of punishment is not condemned and is considered against human rights. In most countries, instead of heavy punishments such as the death penalty, they use the guarantee of other executions, and more importantly, they take ways to prevent crimes against humanity. Unfortunately, in the laws of our country, punishments such as execution, stoning, etc. are among the life-threatening crimes that originate from jurisprudence but are not very compatible with today's world. And appropriate alternatives in the way of reforming the individual, society and expanding the security of society, and in this way, efforts are made to examine the schools, laws and views of researchers, sociologists and jurists to choose the appropriate solution.
خلاصه ماشینی:
در طي دهه هاي اخير مجازات هاي سالب حيات با انتقادات شديدي از طرف صاحب نظران جرم شناس مطرح شده است و در نتيجه اين انتقادات اعدام در بيشتر کشورهاي غربي حفظ يا به حالت تعليق درآمده است ؛ اما در کشورهاي اسلامي به اين دليل که اين مجازات ها مورد تأکيد شرع قرار گرفته است ، کماکان اين مجازات ها در قوانين جزايي کشورهاي اسلامي مخصوصا کشور ايران ديده ميشود.
(بتول سليماني ، ١٣٩٠) در تحقيقي با عنوان بررسي مجازات اعدام در حقوق کيفري ايران و فقه اماميه ، به بررسي اين موضوع ميپردازد که اعدام سلب حيات از مجرم است و از آنجا که ميتواند از جهاتي با اصل سوم اعلاميه ي جهاني حقوق بشر در تضاد قرار بگيرد، در اکثر کشورها سال هاست که از شمار قوانين کيفري خارج شده و به عنوان آخرين ضمانت اجرا در نظر گرفته ميشود.
ايشان هدف از اين تحقيق را، تعديل قوانين کيفري ، اصلاح فرد و جامعه ، ارتقاء سطح امنيت اجتماعي ، کارآمدتر شدن مجازات ها در بهبود وضع جامعه و افزايش نقش بازدارندگي مجازات اعدام در پيشگيري از جرم مي داند که با مطالعه قوانين کيفري ايران و مقايسه ي آن ها با ديدگاه هاي فقهاي شيعه کوشش کرده است موارد تفاوت ميان قوانين با فتاواي مشهور فقها را مورد بررسي و علت يابي قرار دهد.