چکیده:
مقاله حاضر در اعتراض به خلوت گزیدن و بی تفاوتی غالب عرفا در مقابل مسایل اجتماعی نگاشته شده است. مستفاد
از آیات متعدد قرآن کریم و روایات واصله از معصومین علیهم السّلام عمل صالح یکی از دو بال سفر عرفانی اس ت. ما
عمل صالح را عبارتی از حضور اجتماعی عارف می دانیم. به دنبال تبیین نظری چگونگی ارتقاء صالحین، آثار مکتوب
عرفای عظام را بررسی نمودیم و خلاصه ای از جستجوی خود را عرضه داشتیم. با کمال تعجب نه در منابع عرفان
عملی دستورالعمل سلوک با حضور اجتماعی را مشاهده کردیم و نه در اسفار اربعه عرفانی بالاخص سفرهای سوّم و
چهارم، مبانی نظری چگونگی تاثیر حضور اجتماعی عارف در ارتقاء وی را یافتیم.
مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده کرده است. به دنبال نظام مند نمودن مبانی عرفان -
اجتماعی ابتدا جایگاه عمل صالح در سفر عرفانی به استناد آیات و روایات به عنوان منابع اصلی عرفان نظری - -
بررسی شد؛ سپس به شناخت نظری ماهیّت آن با استفاده از اصول عرفان نظری و سپس به نحوه تاثیرگذاری مضاعف
عمل صالح در ارتقاء سالک به مقامات رفیع عرفانی پرداخته شده است تا نت یجتا سالک را از عزلت و کنج خلوت به بطن
جامعه بکشانیم.
The present article is written in protest of the solitude and indifference of the majority of mystics towards social issues. Using various verses of the Holy Quran and narrations from the Infallibles (peace be upon them), righteous deeds are one of the two wings of the mystical journey. We consider righteous deeds as an expression of the social presence of the mystic. Following a theoretical explanation of how the righteous were promoted, we examined the written works of the great mystics and presented a summary of our research. Surprisingly, neither in the sources of practical mysticism did we find the instructions for conducting with social presence, nor in the four mystical journeys, especially the third and fourth journeys, did we find the theoretical foundations of how the social presence of the mystic in promoting him.The present article is descriptive-analytical and uses the library method. Following the systematization of the principles of social mysticism, first the position of righteous action in the mystical journey was examined based on verses and hadiths - as the main sources of theoretical mysticism; Then, the theoretical recognition of its nature using the principles of theoretical mysticism and then how to double the effect of righteous action in promoting the seeker to high mystical authorities has been done to draw the seeker from solitude and seclusion into society.