چکیده:
امروزه کانون خانواده مثل قبل مملو از انس و صفا نیست . طلاق عاملی مهم برای برهم زدن آرامش خانواده است . آمار بالای طلاق علاوه بر ریختن قبح آن ، صدمات زیادی به جامعه وارد کرده است ؛ مثل : بی بندوباری، کاهش قوای جمعی، بزهکاری و... . احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد نوعیه وضع شده اند تا انسان ها با پیروی از این دستورات ، زندگی بهتری داشته باشند و به آرامش روحی برسند، و در سایه این آرامش ، به عبادت و بندگی بپردازند و به هدف آفرینش (شناخت خالق هستی) برسند.
طلاق نیز یکی از احکام الهی است که بدون شک از این قاعده مستثنا نیست ، هر چند در روایت آمده است : ناپسندترین چیز حلال نزد خداوند متعال ، طلاق است . طلاق در جامعه ی اسلامی با رعایت موازین اخلاقی همراه بوده و به عنوان یک ضرورت ، مشروعیت یافته است . ازدواج در اسلام پیمانی الهی است ؛ حکمت طلاق نیز رهایی دو همسر از سختی هم زیستی و ایجاد آرامش و امنیت است . درست همان هدف ازدواج آرامش ﴿لتسکنوا الیها﴾را دنبال میکند. در این پژوهش صرفا به چرایی این پدیده از منظر قرآن کریم اشاره شده است آسیب شناسی طلاق و شناسایی عوامل بروز طلاق که در قرآن کریم به بعضی از آن ها اشاره شده ، میتواند از جدایی زن و شوهر جلوگیری کرد.
خلاصه ماشینی:
بررسي مشروعيت و آسيب شناسي طلاق با رويکرد قرآني و روايي فاطمه رضايي ١ ١ دانشجوي دکتري، تفسير تطبيقي، دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم ، قم نويسنده مسئول : فاطمه رضايي چکيده امروزه کانون خانواده مثل قبل مملو از انس و صفا نيست .
در اين مقاله سعي شده که حکمت طلاق در قرآن را با توجه به آرا دين پژوهان ، حقوق دانان و جامعه شناسان بررسي کرده و با نهايت اختصار اين مطالب گردآوري و تنظيم شود.
ص ١٩٥)پيوند زن و مرد براي ازدواج بالاتر از شهوت است ، همان طور که در قرآن کريم آيه ي ٢١ سوره روم با نام هاي «مودت و رحمت » از آن ياد کرده است .
بنابراين براي جلوگيري از سوء استفاده طرفين اگر بخواهيم نظارت و اذن دادگاه بر طلاق را بپذيريم با توجه به روح ازدواج و هدف از تشکيل خانواده و موقعيتي که زن در خانواده بايد داشته باشد بطلان اين روش روشن ميشود چون اين مسائل شخصي است و به اختيار شخصي نياز دارد.
آيه ي ٢٢١ سوره بقره : ولا تنکحوا المشرکات حتي يؤمن ولأمۀ مؤمنۀ خير من مشرکۀ ولو أعجبتکم ولا تنکحوا المشرکين حتي يؤمنوا ولعبد مؤمن خير من مشرک ولو أعجبکم أولئک يدعون إلي النار والله يدعو إلي الجنۀ والمغفرة بإذنه ويبين آياته للناس لعلهم يتذکرون " و با زنان مشرک ازدواج مکنيد تا ايمان بياورند قطعا کنيز با ايمان بهتر از زن مشرک است هر چند [زيبايي] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهيد تا ايمان بياورند قطعا برده با ايمان بهتر از مرد آزاد مشرک است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوي آتش فرا ميخوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوي بهشت و آمرزش ميخواند و آيات خود را براي مردم روشن ميگرداند باشد که متذکر شوند (٢٢١) و ارتداد از عوامل فسخ قرارداد نکاح محسوب مي شود.