چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر مدیریت دانش ، عملکرد سازمانی و رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است . به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ای که از چهار بخش (یادگیری سازمانی، مدیریت دانش ، عملکرد سازمانی و رضایت شغلی) تشکیل شده است و پایایی و روایی ان مورد تایید می باشد استفاده شده است به منظور گردآوری داده های این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است . داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است ؛ پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون کرونباخ تایید شده است .جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه مدیران ارشد، معاونین ، مدیران واحدها و کارکنان اداری با بیش از ٥ سال سابقه کار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند که تعداد آنها ١٣٩ نفر در نظر گرفته شده است . به منظور تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق ابتدا داده های جمع آوری شده ، با استفاده از نرم افزار Excel مرتب و دسته بندی می شوند و سپس با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است .
نتایج بدست آمده نشان می دهد که یادگیری سازمانی به میزان ٠.٦٤٣ بر مدیریت دانش تاثیر گذار می باشد. همچنین با توجه به نتایج بدست امده یادگیری سازمانی به میزان ٠.٤٠٩بر عملکرد سازمانی و به میزان ٠.٣٩٤بر رضایت شغلی تاثیر گذار است .
خلاصه ماشینی:
به منظور گردآوري داده ها از پرسشنامه اي که از چهار بخش (يادگيري سازماني، مديريت دانش ، عملکرد سازماني و رضايت شغلي) تشکيل شده است و پايايي و روايي ان مورد تأييد مي باشد استفاده شده است به منظور گردآوري داده هاي اين پژوهش از دو روش کتابخانه اي و ميداني استفاده شده است .
1 Joo & Jo 2 Salas-Vallina 3 Ziemak 4 Vratskikh در پژوهش حاضر، محقق به دنبال اين موضوع مي باشد که با توجه به نقش کليدي دانش در سازمان هاي امروزي و تشکيل سازمان هاي دانش محور، ارتقاي سطح يادگيري کارکنان و برگزاري دوره هاي ضمن خدمت و در کل بالا بردن سطح يادگيري در سازمان چه تأثيري مي تواند بر مديريت دانش گذاشته و همچنين آيا باعث ارتقاي عملکرد سازمان ها و همچنين ايجاد رضايت شغلي در کارکنان مي گردد يا خير؟ ٢- ادبيات موضوعي تحقيق ٢-١- يادگيري يادگيري بررفتار و رفتار بالقوه اثر مي گذارد.
افرازه (١٣٨٣): مديريت دانش فرايند کشف ، کسب ، توسعه و ايجاد، تسهيم ، نگهداري، ارزيابي و بکارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند بين منابع انساني، فن آوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت مي پذيرد (بابايي زنگياني، ١٣٩٦).
12 Rooeintan & Maroofi 13 Tseng 14- Organizational performance 15 Kanyurhi & Akonkwa 16- Performance Management ٢-٨- تعاريف عملکرد سازماني عملکرد سازماني را مي توان مجموعهاي از اقدامات و اطلاعات تلقي کرد که جهت افزايش سطح استفاده بهينه از امکانات و منابع در جهت دستيابي به هدفها به شيوهاي اقتصادي توأم با کارايي و اثربخشي صورت مي گيرد.