چکیده:
اهمیت و ارزش آموزش و آموختن در دین اسلام بر کسی پوشیده نیست . آیات و روایات بسیاری در این باب ذکرشده است . اما مهم تر از این آن است که دین اسلام تنها به بیان پاره ای گزاره های شعارگونه در مورد علم آموزی بسنده نکرده است ، بلکه با تاکید بر چگونه آموختن ، شاخص ها و معیارهای آموزش مطلوب را هم تعیین کرده است . در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا برخی از
مهم ترین این شاخصه ها را با استناد به آیات و روایات دینی تبیین نماییم . ویژگیهایی ازجمله : تاکید بر تفکر محوری در آموزش و پرهیز از حافظه پروری و کاربردی کردن علم در زندگی واقعی فراگیران با تکیه بر راهبردهایی همچون : نگرش شبکه ای حاکمیت تفکر سیستمی، و پیاده کردن نظام آموزشی بر مبنای الگوریتم یا آموزش گام به گام .
خلاصه ماشینی:
اما مهم تر از اين آن است که دين اسلام تنها به بيان پاره اي گزاره هاي شعارگونه در مورد علم آموزي بسنده نکرده است ، بلکه با تأکيد بر چگونه آموختن ، شاخص ها و معيارهاي آموزش مطلوب را هم تعيين کرده است .
ضرورت تحقيق ازآنجاکه ما در يک جامعه ديني و اسلامي زندگي ميکنيم و در اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت ما، هدف نهايي آموزش بر اساس تعاليم اسلام ، شکوفايي استعدادها و نيل به کمال است ، بايد شاخصه هاي اين آموزش نيز بر همين پايه تعريف و مشخص شوند تا دسترسي به هدف ميسر گردد؛ بنابراين ضرورت پژوهش هاي جامع و کاربردي در اين خصوص (آموزش مطلوب از ديدگاه اسلام ) کاملا احساس ميشود.
علاوه بر آيات و احاديث فراوان در باب اهميت آموختن و ترغيب به دانش - اندوزي، آيات و روايات بسياري نيز درباره چگونگي اين آموزش وجود دارد که اکنون با استناد به همين آيات و روايات ، چند شاخص و معيار مهم در اين مورد را بيان ميکنيم : تفکر محوري در آموزش حافظه محوري از عمده ترين آسيب هاي نظام تعليم و تربيت است ؛ در اين نوع آموزش همه داده ها در حد تعريف و دانش سطحي باقي ميماند و هرگز به مراحل بالاتر درک و فهم و نمود عيني در رفتار نميرسد.