چکیده:
پیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) شایع ترین اختلال روانپزشکی در کودکان است که
٣ تا ٧ درصد کودکان را در سن مدرسه مبتلا میکند. این کودکان در خطر اختلال عملکرد تحصیلی و رابطه با همسالان در مدرسه هستند. چون معلمان در مواجهه مستقیم با مسائل تحصیلی و رفتاری دانش آموزان بوده و نقش کلیدی در شناسایی، ارجاع و درمان دانش آموزان
ADHD دارند، لازم است دید درستی در خصوص مشکل کودکان مبتلا داشته باشند تا بتوانند عملکرد صحیحی اتخاذ کنند. به این ترتیب معلمان میتوانند نقش مهمی در بهبود عملکرد این کودکان داشته باشند. هدف از این مقاله بررسی کودکان پیش فعال در مدارس ابتدایی اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD ) یکی از شایع ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان به حساب می آید پژوهش حاضر دانش آموزان بیش فعال را در مدارس ابتدایی مورد مطالعه قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
علائم بيش فعالي (ADHD ) در دانش آموزان ( بارکلي ١٩٩٠ ) : - عدم پايداري در انجام وظايف بصورت کامل - جلوگيري از بروز رفتارهاي اجتماعي و عدم تبعيت از مقررات اجتماعي - کاهش پايداري برروي وظايف و تکاليفي که باز خورد و نتيجه فوري ندارند - عدم برقراري ارتباط اجتماعي مفيد و موثر با همسالان - فعاليت بيشتر و بي قراري نسبت به کودکان عادي - نگهداشت توجه بصورت محدود، تقريبا در تمامي موقعيت ها - وجود مشکل در پيروي از مقررات ، وظايف و نقش ها مشخصات رفتاري دانش آموزان بيش فعال (لرنرولونتال ١٩٩٥ ) : - حرکت بدون هدف دست و پا - ناتواني در پيگيري آموزش - ايجاد دردسر براي همکلاسي هايش - گم کردن مکرر وسايل شخصي - پيچ و تاب خوردن در حالت نشسته - پر حرفي - تغيير مکرر فعاليت ها و بازي ها - پاسخ سريع قبل از شنيدن سوال بطور کامل - رعايت نکردن نوبت - حواس پرتي در اثر محرک هاي بيروني - اشتباه مکرر در اثر بي دقتي - اختلال در يادگيري و انجام چند کار با يکديگر - اشکال در برقراري ارتباط با هم کلاسي ها و در نتيجه عدم پذيرش از جانب همسالان - خارج شدن از صندلي بدون اجازه - قطع صحبت يا مداخله در کار ديگران - گوش ندادن به صحبت ديگران در اثر بي توجهي دلايل ايجاد بيش فعالي (ADHD ) : - اضطراب و استرس مادر در دوران بارداري - خوردن برخي از موارد غذايي بخصوص شيريني جات در دوران بارداري - فشارهايي که هنگام زايمان طبيعي بر سر نوزاد وارد مي شود ( زايمان طولاني ) - عوامل ژنتيکي ( نقص جزئي در قسمت توجه و تمرکز در مغز ) - مسموميت ناشي از سرب حاصل از دود اتومبيل و آلودگي هوا درمان بيش فعالي در مان سريعي براي (ADHD ) وجود ندارد اما علائم آن قابل شناسايي و کنترل هستند بهتر است والدين براي کمک کردن به خود و کودکشان در مورد اين اختلال اطاعات بيشتري کسب کنند همچنين برنامه تربيتي ويژه اي را متنايب با نياز هاي فرزند خود طرح ريزي کنند.