چکیده:
سازمان های امروزی با تغییراتی وسیع تر نسبت به گذشته در ابعاد گوناگون فعالیت های خود رو به رو هستند. در واقع تغییر اجتناب ناپذیر و واقعیت هر موجود زنده می باشد که بدون آن قادر به حیات نیست . حال این تغییرات ، در سازمان که در ادبیات مدیریتی موجودی زنده قلمداد می شود، مستلزم برخوردی برنامه ریزی شده است تا از تغییر به سود سازمان بهره برداری گردد.
در همین راستا شرکت مورد مطالعه این پژوهش که یک شرکت تولیدی ١ میباشد، تصمیم به تغییر ساختار و تبدیل مجتمع های زیرمجموعه خود به شرکت های مستقل نموده است تا علاوه بر اینکه تصمیمات عملیاتی به صورت کاراتر اتخاذ گردد، مدیریت شفاف عملکرد مجموعه را نیز در پی داشته باشد. همچنین در مصاحبه ای که با مدیران مجموعه صورت پذیرفته ، افزایش رقابت پذیری مناطق به دلیل تمایل جهت اثبات قابلیت های قومی-منطقه ای که در نهایت منجر به افزایش بهره وری نیز خواهد گردید را از مزیت های مرتبط با منابع انسانی این تغییر دانسته اند. از این رو می توان اذعان نمود اجرای صحیح این تغییر، علاوه بر افزایش کارایی و ثروت آفرینی مجموعه می تواند الگویی مناسب برای سایر سازمان ها نیز باشد.
حال بررسی ابعاد مرتبط با منابع انسانی این تغییر جهت جلوگیری از شکست پروژه ، هدف اصلی این تحقیق می باشد که از طریق تحلیل محتوای مصاحبه با مدیران ارشد شرکت و همچنین خبرگان صنعتی و دانشگاهی بدست آمده است . مفاهیم اصلی، مشتمل بر : مقاومت در برابر تغییر، بلوغ سازمانی ، استقلال طلبی مناطق و در نهایت نهادینه سازی تغییر می باشند که در ١٧ تم فرعی بررسی خواهند گردید.
خلاصه ماشینی:
گزاره هاي مورد بررسي در ١٧ تم فرعي و ٤ مفهوم اصلي طبقه بندي شده اند که در جدول زير قابل مشاهده مي باشند: رديف چالش مرتبط تم هاي اصلي تم هاي فرعي اطلاع رساني مستمر قبل و در حين پروژه آموزش و تبيين دلايل تغيير ١ مقاومت در برابر تغيير مديريت مقاومت در برابر تغيير داستان سرايي مديريتي تبليغ موفقيت هاي اوليه مشارکت مديران عملياتي در تصميم گيري آموزش مهارت هاي مورد نياز جديد (خصوصا مهارت هاي شرکت داري در ستاد) استفاده از سياست هاي مديريت تنوع در قبال مناطق جغرافيايي ٢ عدم وجود بلوغ سازماني مطلوب برنامه ريزي جهت افزايش بلوغ استفاده از پيمان مديريت در قبال مناطق قبل از سازماني ستاد و صف استقلال کامل (با انتقال تدريجي مديريت ، فرصت کافي جهت بلوغ مناطق را مي دهد) تغيير ترکيب مديريتي شرکت هاي جديدالتاسيس با جذب نيروهاي خبره طراحي و استقرار سيستم جامع ارتباطات و هوش تجاري استقلال طلبي شرکت هاي جديد تقويت همکاري شرکت هاي جديد طراحي و استقرار نظام حاکميت شرکتي منسجم ٣ التاسيس در تصميم گيري(مستقل التاسيس با شرکت مادر تبيين و استقرار نظام تعاملي استراتژيک از شرکت مادر) انتخاب هدفمند هيات مديره همراستا با سياست هاي شرکت مادر ارزيابي عملکرد مطابق تغييرات جديد اتصال جبران خدمات به ارزيابي عملکرد ٤ احتمال بازگشت تغييرات نهادينه سازي تغيير تغيير ساختار سازماني ارتباطات مستمر بحث و نتيجه گيري براساس نتايج پژوهش انجام شده ، چالش هاي فرهنگي و منابع انساني عدم اجراي موفق پروژه تغيير و همچنين راهکارهاي آن در قالب ٤ تم اصلي قابل بررسي مي باشند.