چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تبعیین دلالت های آن برای تربیت معلم می باشد. اهمیت نگرش های شغلی مثبت در شغل معلمی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در پژوهش های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است ، اما کمتر پژوهشی به تبیین دلالت ها در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دانشگاه تربیت معلم پرداخته است . جایگاه مهم آموزش و پرورش در زندگی انسان قابل انکار نیست . و در جامعه کنونی ما این فراگرد نرفتی و موسسات از جمله مدارس می باشد که معلمان در آن نقش متولی و مجری آموزشی و پرورشی را برعهده دارد دسترسی دانش آموزان از جمله زیردستان این موسسات می باشد نیاز به معلم اثربخش برای پیشرفت تحصیلی دارد.
معلمانی که وارد مدارس و موسسات آموزش می شود همیشه اثربخش و واجد مولفه های یک معلم خوب و اثربخش نیست و در این شرایط نمی توان سرنوشت دانش آموز را به صدقه به اتفاق واگذار کرد بلکه باید به آموزش این معلمان برای کسب این مولفه ها همت گماشت تا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از معیارهای پیشرفت جامعه و دستان آن هاست . تحقیقات نشان می دهد که سهم معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پررنگ است بنابراین یک راه حل باید اثربخش بود تا بتواند این هدف نظام آموزشی را محقق کند چرا که نقش معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموز بسیار موثر است از طرفی تمام افراد متصدی این حرفه واجد شرایط اثربخشی نمی باشند باید آن ها این مولفه ها را آموزش داد. بنابراین پیشنهاد می شود در انتخاب این افراد دقت کافی مبذول داشته شود و در کنار آن ها باید از متخصصان علوم تربیتی و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شود و یا نظام آموزش و پرورش ما می تواند برای تضمین پیشرفت همه جانبه دانش آموزان از این متخصصان و از آموزش هایی از جمله نحوه مدیریت کلاس به حرفه معلمی و یا مجریان آموزشی استفاده نماید.
خلاصه ماشینی:
معلماني که وارد مدارس و موسسات آموزش مي شود هميشه اثربخش و واجد مولفه هاي يک معلم خوب و اثربخش نيست و در اين شرايط نمي توان سرنوشت دانش آموز را به صدقه به اتفاق واگذار کرد بلکه بايد به آموزش اين معلمان براي کسب اين مولفه ها همت گماشت تا پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به عنوان يکي از معيارهاي پيشرفت جامعه و دستان آن هاست .
بنابراين پيشنهاد مي شود در انتخاب اين افراد دقت کافي مبذول داشته شود و در کنار آن ها بايد از متخصصان علوم تربيتي و تربيت معلم دانشگاه فرهنگيان به کار گرفته شود و يا نظام آموزش و پرورش ما مي تواند براي تضمين پيشرفت همه جانبه دانش آموزان از اين متخصصان و از آموزش هايي از جمله نحوه مديريت کلاس به حرفه معلمي و يا مجريان آموزشي استفاده نمايد.
همواره از حيطه هاي مورد علاقه تعليم و تربيت و روانشناسي تربيتي بوده است مطمئنا مجموعه اي از عوامل فردي، محيطي يا عوامل شناختي و غير شناختي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران تاثير مي گذارد متغير پيشرفت تحصيلي متغيري چند بعدي است و از عوامل متعدد و بي شماري تاثير مي پردازد يکي از اين عوامل که ممکن است بر چگونگي دستيابي به اهداف آموزشي تاثير بگذارد، مهارتهاي ارتباطي معلم مي باشد مهارتهاي ارتباطي به منزله ي آن دسته از مهارتهاي هستند که افرا د در طي آن اطلاعاتف افکار و احساسهاي خود رااز راه مبادله ي کلامي و غير کلامي با يکديگر در ميان مي گذارند نتايج اين پژوهش نشان داد که مهارتهاي ارتباطي معلم نقش موثري در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد معلمان با ارتباط مطلوب خود با دانش آموزان از استرس و فشارهاي ناشي از کلاس درس مي کاهندو اين باعث مي شود که دانش آموزان اعماد به نفس پيدا مي کنند و در کلاس با خيال راحت درباره مشکلات خود با معلم صحبت کنند و اين باعث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود مطابق يافته اي پژوهش و با توجه به اهميت مهارتهاي ارتباطي معلم ، پيشنهاد مي شود کارگاه هاي آموزشي براي شناخت معلما با نحوه برقراي ارتباطي مثب و موثر با دانش آموزان برگزار شود تا گامي مثبت در جهت ارتقاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان برداشته شود.