چکیده:
مقاله حاضر، با هدف تحلیل کیفی ابعاد سواد دینی در میان دانشگاهیان ایرانی صورت گرفته است . اهمیت دین و سواد دینی در جامعه دینی ایران و علاقه مندی محققین نسبت به این حوزه سبب گردید، اقدام به ارزیابی و توصیف وضعیت و ابعاد سواد دینی دانشگاهیان به عنوان قشر مترقی جامعه کنند. روش تحقیق کیفی و رویکرد پدیدارشناسانه در دستور کار قرار گرفت . محققین با تنظیم پرسشنامه ای خود ساخته ( شامل نه سوال ) با توجه به متغیر های سواد دینی به سراغ اعضای نمونه رفتند. پرسشنامه ها با حضور محققین در محل های حضور دانشجویان و اساتید و با نظارت مستقیم و دقیق آنها تکمیل شد. اعضای نمونه شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و تعدادی از اساتید دانشگاهی بودند. پس از تکمیل پرسشنامه ها، طبقه بندی داده ها صورت گرفت و داده های مخدوش و نامطمئن کنار گذاشته شد. تحلیل داده پژوهش حاضر، از نوع تحلیل تفسیری است که با جمع آوری داده های کیفی و تجزیه و تحلیل کیفی و کمی صورت گرفت . نتایج حاصله ، سطح پایین سواد دینی در میان اعضای نمونه را آشکار ساخت و ضرورت توجه به سیاست گذاری های دقیق و مسئولانه در حوزه دین و سواد دینی را پیشنهاد می دهد.
خلاصه ماشینی:
1 Religious literacy 2 Knowledge management 3 religion مقدمه دين يکي از عناصر اصلي حيات اجتماعي و معنوي انسان از گذشته هاي دور تاکنون بوده است .
هدف از اين تحقيق بررسي و شناخت ابعاد سواد ديني در ميان دانشگاهيان ايراني است تا براساس نتايج به دست آمده پيشنهاداتي براي برنامه ريزان حوزه هاي آموزشي و ديني ارائه شود.
اين سوال به شرح زير است : "لطفا پنج تا ده مورد از فرضيه هاي مربوط به دين اسلام را که پيش از شرکت در سمينار يادگيري همکارانه داشته ايد و طي شرکت در اين سمينار تعديل و يا تغيير يافته اند را ذکر کنيد" جواب ها اينگونه اند: "مسلمانان همه ضد کافر و بسيار خشن هستند" " تمامي مردان مسلمان ، رفتار بدي با زنان دارند" "مسلمانان اغلب در کشور هاي عربي زندگي مي کنند" " اسلام تسلط بر ديگران را آموزش مي دهد" " اسلام ، طرفداران متعصب توليد مي کند و بدين صورت موجب بروز جنگ و رفتارهاي تروريستي مي شود" "پذيرش اسلام [از لحاظ تاريخي] از طريق زور بود و نه داوطلبانه " " اسلام ، اساسا ضد يهودي و ضد آمريکايي است .
سواد ديني به شيوه اي اشاره مي کند که در آن کودکان از مهارت هاي سوادي خود براي ايجاد ارتباط با سنت ديني در مواجهه با خودشان ، همسالان ، معلمان و اعضاي جامعه مذهبي گسترده تر، استفاده مي کنند( www.
اين امر بيانگر اين است که بيش از يک پنجم اعضاي شيعه مذهب نمونه ، از تفاوت مذهب خود با ديگر مذاهب دين اسلام آگاهي ندارند به نظر مي رسد اين مقدار جاي نگراني دارد.