چکیده:
پذیرش زیباییشناسی معماری در قالب رویکردهای انسانمحور، زمینهای است که معمولاً توجه چندانی برای شناخت آن به لحاظ محتوای نظری نمیشود و همواره این سردرگمی وجود دارد که کدام الگوی فکری زیباییشناسی معماری از این منظر همه جانبهتر است، چرا که همواره این مفهوم کیفیتی مبهم به نظر میرسد. لذا این مسأله مطرح میشود که چه پارادایمهای زیباییشناسی معماری مبتنی بر محوریت انسان تاکنون شکل گرفتهاند؟ و اساس قضاوتهای ارزشگذارانه و بنیان ارزیابیهای در این نگرشها مبتنی بر چه معیارهایی بوده است؟ و الگوهای نظری حاضر در حوزه زیباییشناسی معماری نسبت به موضوع انسان چه نگرشی اتخاذ کردهاند؟ از این رو هدف پژوهش حاضر پرداختن به سر تحول مواضع پیرامون زیباییشناسی معماری در نگرش به ابعاد گوناگون وجود انسان است، لذا تحقیق حاضر به صورت کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی به گونهشناسی و مقایسه تطبیقی رویکردهای مختلف زیباییشناسی با رویکردی تفسیری تمرکز مییابد. چرا که اهمیت شناخت نگرشهای انسانمحور از این واقعیت ناشی میشود که بازخوانی ایدههای زیباییشناسانه که اساساً مرتبط با موجودیت انسان است، امکان بازگردانی مواضع نظری به موضوع ادراک محیط و توسعه آن را مهیا میسازد. در پایان نتایج نشان داد که دیدگاههای نظری حاکم از ابتدا تاکنون (کلاسیک، مدرن، پست مدرن) هر کدام تنها به یک یا چند بعد از ابعاد به هم پیوسته زیباییشناسی معماری از منظر انسان پرداختهاند. اما پارادایم نظری حاضر، بهرهگیری از مفهوم «تجربه تجسمیافته» را خصوصیت محوری لذت در معماری میداند و در این نگرش، اساس تجربه زیباییشناسی، ادراکی تجربی با کیفیتی مطلوب است که از طریق تعامل فعالانه میان عینیت و تصورات ذهنی انسان و فضا حاصل میشود و اثرات عاطفی حاصل از «ادراک تجسمیافته» به آگاهی انسان از اثر معماری ارزش میبخشد، در حقیقت این نوع تجربه از طریق بینش انسان به واسطه حضور و فراتر از آن به ترکیب تجسم، احساس و ادراک اتکاء دارد.
Accepting architectural aesthetics in the form of human-centered approaches is a field that has not received sufficient attention to identify it in terms of theorical content. There has always been bewilderment at answering which theorical model of architectural aesthetics is more comprehensive from this perspective because this qualitative concept has remained vague. Therefore, the question that is raised is that which paradigms have been formed in architectural aesthetics based on anthropocentrism so far? What factors have been the basis of value judgments and evaluation of the views? And what stance have present theoretical models in architectural aesthetics taken regarding the subject of human? Therefore, the purpose of the present study is to examine the history of stances taken by architectural aesthetics regarding the different dimensions of human existence. Accordingly, this qualitative and descriptive-analytical study focuses on typology and comparative study of different approaches of aesthetics with an interpretative view. The significance of identifying human-oriented views arises from the fact that rereading the ideas of aesthetics, which are basically related to human existence, enables us to return to theoretical stances to the subject of environmental perception and development. The results of the study showed that each of the dominant theoretical views from the beginning until now (classic, modern, postmodern) have addressed one or a few of interrelated dimensions of architectural aesthetics from the perspective of human. However, present theoretical paradigm holds the concept of “embodied experience” as the central characteristic of pleasure in architecture. In this view, the basis of aesthetic experience is experimental perception with a satisfactory quality which is achieved through active interaction between objectivity and subjective images of human and space. Moreover, the emotional influence of “embodied perception” values human awareness of architectural work.