چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر آموزش و بهسازی بر تحول سازمانی بر اساس مدل حیات سازمانی لاری گرینرانجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیق کاربردی است و بر اساس ماهیت توصیفی و از نوع پیمایشی هست. این پژوهش ازلحاظ نوع روش پیمایشی که در آن صورت گرفتهشده است، یک تحقیق پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. جامعه مورد مطالعه را 250 نفر از مدیران و معاونین شرکت ملی نفت تهران تشکیل دادند که 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها برای تجزیهوتحلیل از پرسشنامه پژوهشگر ساخت استفاده گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش ANP فازی استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده معیار معیار آموزش منابع انسانی با وزن 370/0 دارای بیشترین میزان اهمیت در بین زیر معیار های معیار آموزش و بهسازی می باشد و پس از آن زیر معیار تشویق و پاداش شغلی و توانمندسازی کارکنان با وزن 155/0 و 144/0 به ترتیب دارای اهمیت های دوم و سوم هستند.
The aim of this study was to identify and prioritize the effective factors of training and improvement on organizational change based on Larry Green's organizational life model. The present research is based on the purpose of applied research and is based on a descriptive and survey type. This research is a cross-sectional survey in terms of the type of survey method in which it has been done. The study population consisted of 250 managers and deputies of the National Tehran Oil Company, 30 of whom were selected by purposive sampling. Library and field methods were used to collect information. In order to collect data, the construction researcher questionnaire was used for analysis. Fuzzy ANP method was used to analyze the data. Based on the obtained results, the criterion of human resources training criterion with a weight of 0.370 has the highest importance among the sub-criteria of training and improvement criteria, followed by the criterion of job encouragement and reward and employee empowerment with a weight of 0.155 and 0.144 have the second and third values, respectively.
خلاصه ماشینی:
کارکنان سازمان به صورتهای گوناگونی در برابر تغییرات عکسالعمل نشان میدهند، اکنون با سرعت فزاینده تغییر در سازمانها، مدیران به دنبال راه هایی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان هستند تا از این طریق، به مزیت رقابتی دست یابند (محمد و تایب 1 ، 20 > تحول سازماني، نوعي راهبرد بهسازي است كه در اواخر دهه 1950 و اوايل دهه 11960 مطرح شد.
با توجه به اینکه تحول سازمانی یک فرآیند است و در درجه اول انسان عامل آن است، پژوهشگر در پژوهش حاضر عملکرد آموزش شرکت ملی نفت تهران را از طریق رویکردهای تحول سازمانی در مدل حیات سازمانی لاری گرینر بررسی .
میزان اثرگذاری هر یک از زیر معیارهای آموزش و بهسازی اهداف در روش ANP {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: مطالعات پژوهش نتایج جدول بیان می کند معیار معیار آموزش منابع انسانی با وزن 370/0 دارای بیشترین میزان اهمیت در بین زیر معیار های معیار آموزش و بهسازی می باشد و پس از آن زیر معیار تشویق و پاداش شغلی و توانمندسازی کارکنان با وزن 155/0 و 144/0 به ترتیب دارای اهمیت های دوم و سوم هستند.
وزن نهایی و اولویت بندی زیر معیارها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: مطالعات پژوهش نتیجه گیری این پژوهش به اولویت بندی مولفه آموزش و بهسازی مدل حیات سازمانی لاری گرینر در شرکت ملی نفت ایران پرداخت.
پیشنهاد میشود که با افزایش توانمند سازی کارکنان از طریق دوره های آموزشی مناسب که در اولویت آموزش های قبل کار است و استفاده از سیستم مناسب تشویق و پاداش شغلی میتوان بستر مناسب پذیرش و اجرای فرآیند های تغییر را در سازمان ایجاد نمود.