چکیده:
آموزش و پرورش یکی از بزرگترین نهادهایی است که در هر کشوری توجه ویژه ای به آن می شود. توجه به آموزش و پرورش از آن جهت است که هم می تواند باعث توسعه و پیشرفت و هم باعث نابودی یک کشور شود. برای همین معمولا سیستم آموزشی هر جامعه ای سعی دارد تا بهترین برنامه ریزی را برای آینده ترسیم کنند. یکی از انواع برنامه ریزی که در حرکت رو به جلوی سازمان و ترسیم وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب را در نظر دارد برنامه ریزی راهبردی می باشد. با توجه به اهمیت و ضرورت تدوین برنامه ریزی راهبردی در سازمان در این تحقیق بر آن شدیم تا با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی نقش برنامه ریزی راهبردی در آموزش و پرورش بپردازیم .
خلاصه ماشینی:
گام هاي تعيين راهبردها براي تعيين و تدوين برنامه ريزي راهبردي يک سازمان ، با توجه به ماهيت اين گونه مؤسسات و سازمان ها و براساس نتايج به دست آمده ، گام هاي زير توصيه مي گردد: ١- تعيين رسالت سازمان و تهيۀ بيانيۀ رسالت سازماني ٢- ارزيابي نقاط قوت و ضعف و تعيين فرصت ها و تهديد ها ٣- بررسي و تحليل انواع راهبردهاي ممکن ٤- ارزيابي موقعيت رقابتي سازمان ٥- ارزيابي جذابيت زمينه هاي فعاليت ٦- اطمينان از به کارگيري منابع مادي و انساني ٧- تعيين ميزان پذيرش راهبرد توسط افراد کليدي ٨- محاسبۀ ريسک (ميزان مخاطره ) در راهبردها ٩- تعيين قابليت ماندگاري راهبردها ١٠- تعيين قابليت کارکرد راهبردها ١١- تحليل وضعيت و محيط داخلي سازمان ١٢- تحليل وضعيت و محيط خارجي سازمان ١٣- تعيين اهداف طولاني مدت ١٤- تعيين و انتخاب راهبرد کلان سازمان ١٥- تعيين اهداف سالانه ١٦- تعيين و انتخاب راهبرد عملياتي بخش هاي مختلف ١٧- تعيين سياست هاي جاري 1.
که اگر اين برنامه ريزي راهبردي به صورت صحيح انجام شود مي توان آينده را چنين توصيف کرد که برنامه هاي آموزش و پرورش در جهت تربيت انسان مطلوب در نظام مردم سالار ديني ايران باشد و توسعه ملي را، توسعه همه جانبه و پايدار با هويت اسالمي بدانيم ، پس از اجراي ١١ ساله برنامه هاي درسي که حداقل داراي ٥ رکن (اهداف ، محتواي آموزشي، روش هاي ياددهي- يادگيري، ارزشيابي از آموخته ها و وسايل و امکانات آموزش ) است ، انتظار مي رود براساس هدف هاي از پيش تعيين شده ، شهروند تربيت شده ما ضمن آنکه «آمادگي حضور فعال در جامعه و بازار کار را دارد، مهارتهاي زندگي شرافتمندانه را کسب کرده و واجد روحيه حقيقت جويي، مطالعه ، بررسي، تفکر، تعمق ، تحقيق ، نقادي و ابتکار باشد، ارزش کار را بشناسد و آمادگي و توانايي براي احراز يک شغل مولد (که در آن استعداد و عالقه دارد) را داشته باشد».