چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ نقش واسطه ای ظرفیت جذب دانش در تاثیریادگیری الکترونیکی بر اعتماد اجتماعی کارکنان تامین اجتماعی استان اردبیل است . این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است . و از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری داده ها استفاده شد. آلفای کرونباخ بدست آمده نشان دهنده پایایی پرسشنامه را تائید کرد. جامعه آماری این مطالعه کارمندان تامین اجتماعی استان اردبیل (٤٠٠) نفر می باشد. و برای تحلیل داده ها از آزمون اسمیرنف و گلموگراف برای تعیین نرمال و غیر نرمال بودن جامعه و برای آزمون فرضیات آزمون های ضریب همبستگی ، تحلیل عاملی تائیدی و مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای لیزرل ،Spss٢١ استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیه ها نشان دهنده تاثیر مستقیم بین یادگیری الکترونیک بر روی اعتماد اجتماعی کارکنان و همچنین تاثیر یادگیری الکترونیک بر روی ظرفیت جذب دانش کارکنان دارد، همچنین نتایج پژوهش نشان داد ظرفیت جذب دانش در تاثیر یادگیری الکترونیک بر روی اعتماد اجتماعی کارکنان نقش میانجی را ایفا می کند بنابراین می توان نتیجه گرفت با ارتقای سطح یادگیری الکترونیک و کاهش آسیب های اجتماعی یادگیری الکترونیکی ، می تواند بر افزایش اعتماد اجتماعی کارکنان موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون فرضيه ها نشان دهنده تاثير مستقيم بين يادگيري الکترونيک بر روي اعتماد اجتماعي کارکنان و همچنين تاثير يادگيري الکترونيک بر روي ظرفيت جذب دانش کارکنان دارد، همچنين نتايج پژوهش نشان داد ظرفيت جذب دانش در تاثير يادگيري الکترونيک بر روي اعتماد اجتماعي کارکنان نقش ميانجي را ايفا مي کند بنابراين مي توان نتيجه گرفت با ارتقاي سطح يادگيري الکترونيک و کاهش آسيب هاي اجتماعي يادگيري الکترونيکي ، مي تواند بر افزايش اعتماد اجتماعي کارکنان موثر باشد.
در صورتي کارکنان ظرفيت جذب دانش و اعتماد را داشته باشند، يقين بدانند يادگيري الکترونيک سبب بهبود عملکرد ايشان خواهد شد و همچنين از به کارگيري فناوري نوين براي يادگيري راضي و خشنود باشند با توجه به مطالب مطرح شده ، محقق درصدد پاسخ به اين سوال است که آيا نقش واسطه اي ظرفيت جذب دانش کارکنان در تاثير يادگيري الکترونيک بر روي اعتماد اجتماعي کارکنان تامين اجتماعي استان اردبيل تاثير دارد؟ ادبيات پژوهش ظرفيت جذب دانش با قابليت پويا رابطه تنگاتنگي دارد.
اين تحقيق به دنبال آن است به بررسي نقش واسطه اي ظرفيت جذب دانش در تاثير يادگيري الکترونيکي بر اعتماد اجتماعي کارکنان تامين اجتماعي استان اردبيل بپردازد.
جدول ٣ - شاخص هاي نيکويي برازش مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) بين نقش واسطه اي ظرفيت جذب دانش کارکنان در تاثير يادگيري الکترونيک بر اعتماد اجتماعي کارکنان تامين اجتماعي استان اردبيل : يکي از مباحث اساسي در مدل يابي معادلات ساختاري ، بيان نقش ميانجيگري يک عنصر است .