چکیده:
از آنجا که بهبود کیفیت زندگی یکی از شاخص های پراهمیت در سلامت میباشد و با توجـه به نقش خودبسندگی و آثار مترتب بر آن بر کلیه ابعاد زندگی و رابطـه آن بـا بهبـود کیفیـت زندگی، پژوهش حاضر با هـدف بررسـی اثربخشـی آمـوزش خودبسـندگی بـر اسـاس مولفـه اسلامی قناعت انجام گرفت . جامعه آماری این پژوهش شامل تمـامی بـانوان اعضـاء موسسـه فرهنگی فاطمیه بودند که در این پژوهش ٣٠ نفر از آنها به روش داوطلبانه بـه عنـوان نمونـه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ٢٦ سـوالی تکمیـل و سپس در دو گروه ١٥ نفری بعنوان گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. طـرح تحقیـق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش اسـت کـه بـه گـروه آزمایش طی ١٠ جلسـه ٩٠ دقیقـه ای آمـوزش خودبسـندگی و نحـوه عملـی اجـرای آن در زندگی آموزش داده شد و گروه گواه هـیچ آموزشـی را دریافـت نکردنـد. پـس از اتمـام دوره آموزشی، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید و به منظور تجزیه و تحلیل داده هـا، روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش خودبسندگی تفاوت معنـی داری را در کیفیت زندگی و تمامی ابعاد آن در سطح ٠/٠٥ ایجاد کرده است .
خلاصه ماشینی:
مقدار٣/٩٨٧ =F با مقدار احتمال ٠/٠٤٥ معنادار است و اين بدان معناست که فرض صفر رد ميشود و بنابراين پس از خارج کردن اثر پيش آزمون ، در سطح ٠/٠٥ اختلاف معناداري بين ميانگين گروه کنترل و گروه آزمون مشاهده شده است و بنابراين آموزش خودبسندگي تأثير معناداري بر کاهش نمرات بعد جسماني کيفيت زندگي دارد.
مقدار٢/٨٧٤ =F با مقدار احتمال ٠/٠٢٧ معنادار است و اين بدان معناست که فرض صفر رد مي شود و بنابراين پس از خارج کردن اثر پيش آزمون ، در سطح ٠/٠٥ اختلاف معناداري بين ميانگين گروه کنترل و گروه آزمون مشاهده شده است و بنابراين آموزش خودبسندگي تأثير معناداري بر افزايش بعد رواني کيفيت زندگي دارد.
٢/٢٦٢ =F با مقدار احتمال ٠/٠١٥ معنادار است و اين بدان معناست که فرض صفر رد ميشود و بنابراين پس از خارج کردن اثر پيش آزمون ، در سطح ٠/٠٥ اختلاف معناداري بين ميانگين گروه کنترل و گروه آزمون مشاهده شده است و بنابراين آموزش خودبسندگي تأثير معناداري بر افزايش بعد اجتماعي کيفيت زندگي دارد.
مقدار ١/٧٤٥ =F با مقدار احتمال ٠/٠١٢ معنادار است و اين بدان معناست که فرض صفر رد مي شود و بنابراين پس از خارج کردن اثر پيش آزمون ، در سطح ٠/٠٥ اختلاف معناداري بين ميانگين گروه کنترل و گروه آزمون مشاهده شده است و بنابراين آموزش خودبسندگي تأثير معناداري بر افزايش بعد محيطي کيفيت زندگي دارد.