چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش روسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. برای بررسی روایی پژوهش، از روایی محتوایی و بمنظور بررسی پایایی از روش گروه همتایان بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری دادههای حاصل، مفاهیم، مقولههای محوری (ابعاد یا سازهها) و مولفهها (شایستگیهای محوری) شناسایی شدند. نتایج نشان داد که از بین 144 کد استخراج شده، به ترتیب معیار انتخاب تعاملی (12)، مدیریت ارتباطات (9)، تجربه مدیریت (8)، تجربه مدیریت دانشگاهی (7)، توانمندی علمی (7)، نوآوری (6)، مدیریت مالی (6)، مشارکت (5) و تعهد سازمانی (5) بیشترین اهمیت را دارا هستند و در انتخاب روسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای مورد مطالعه در جهان نقش بسزایی داشتهاند. با استفاده از نتایج، مدل جامعی بمنظور گزینش روسای دانشگاهها تدوین گردید که حاصل آن طبقه بندی سه دسته ویژگی اصلی فردی، سازمانی و مدیریتی بود. طبقه فردی شامل ویژگیهای شخصیتی و علمی؛ طبقه سازمانی شامل ویژگیهای عمومی سازمانی، فرآیند گزینش و ملیگرایی و طبقه مدیریتی شامل مهارتهای مدیریتی، مشارکت و تجربه و تخصص بود. با توجه به اینکه دادههای بدست آمده حاصل از یک پژوهش داده بنیاد بود، نتایج حاصل میتواند معیارهای قابلتوجهی را در زمان گزینش روسای دانشگاهها در فرآیندهای جذب و گزینش آنها ارائه نماید.
IntroductionThe aim of this study was to develop a model of selection criteria for university presidents in selected universities around the world.MethodThe research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach. The statistical population of the study included documents, regulations, instructions, books, and available articles about selection of university presidents in sixteen countries from different continents. The statistical sample was the same as the community. Content - validity method and peer – group method were used to evaluate the validity of the research and the reliability, respectively. Data were analyzed using Qualitative content analysis method. After encoding the resulting data, concepts, core categories (dimensions or structures), and components (core competencies) were identified.ResultsThe results showed that among the 144 codes extracted, interactive selection criteria (12), communication management (9), management experience (8), academic management experience (7), scientific competence (7), innovation (6), Financial management (6), partnership (5) and organizational commitment (5) are the most important and have played a significant role in the selection of university presidents at the level of the studied universities in the world. Using the results, a comprehensive model was developed for the selection of university presidents, which resulted in the classification of three main categories of individual, organizational and managerial characteristics. Individual class includes personality and scientific characteristics; The organizational class included general organizational characteristics, the selection process and nationalism, and the managerial class included managerial skills, participation, experience, and expertise.DiscussionGiven that the data obtained from a research was a Qualitative based, the results can provide significant criteria when selecting university presidents in the recruitment and selection processes. According to the obtained results, it is suggested that a comprehensive model for the selection of university deans worldwide be developed by leading organizations in this field so that universities can follow this comprehensive model to select the desired president of their university.
خلاصه ماشینی:
عدم توجه به اين نيازها و انتظارات از سوي مديريت دانشگاه ، ميتواند باعث کاهش و افت کيفيت در يک موسسه آموزش عالي گردد و موجبات نارضايتي مشتريان آن را فراهم سازد (٢٠٢١ ,Jacob &Ndubuisi )؛ بنابراين به کارگماري روساي دانشگاه ها يکي از کليدي ترين زمينه هاي توجه است و استفاده از رويکردي که بتواند معيارهاي انتخاب افراد شايسته را در اختيار بگذارد بشدت احساس مي شود (٢٠٢٠ ,Pourkarime &Haj Khozeymh, abili ).
(٢٠١٧) Harkins هم معيارهاي انتخاب رئيس دانشگاه را در شش حيطه اصلي ارتباطات ، مديريتي، همکاري، حرفه اي بودن ، مديريت منابع و استراتژي سازماني ذکر کرده است و ska-Woszczyna andSzczepan (٢٠١٤) Dacko-Pikiewicz شش مورد را ذکر کردند که شامل معيار توانمندي علمي، توانمندي تحليلي، ويژگيهاي فردي، مهارت هاي بين فردي، مهارت هاي مديريت و نگرشي ميباشد.
با توجه به آنچه اشاره شد، هدف اين پژوهش پاسخگويي به اين سؤال پژوهشي است که معيارهاي گزينش رؤساي دانشگاه در آموزش عالي جهان کدم اند؟ پيشينه پژوهش (٢٠١٨) Meza Rios, Herremans Wallace, Althouse, Lansdale and Preusser در مطالعه خود پنج شايستگي اصلي رهبري در آموزش عالي را شامل تفکر سيستمي، استراتژيک ، پيش بيني، هنجاري و بين فردي تشخيص دادند.
(٢٠١٧) Azar &Dovali, Zamahini, Darwish نيز در مطالعه اي نتيجه گرفتند براي انتخاب مديران دانشگاه ، مؤلفه هاي شايسته گزيني شامل هوش مديريتي، دانش تجربي، مهارت اجتماعي ، توانايي سازماني، نگرش حرفه اي و ارزش مکتبي است .