چکیده:
مطالعات بر روی قبول سیستم تشکیل پرونده مالیاتی از طریق اینترنت با استفاده از داده های کشورهای رو
به توسعه بسیار کم است . این پژوهش به مطالعه اثر ادراک راحتی استفاده ، ادراک کاربردی بودن ، و
رضایت مودی بر قصد قبول تشکیل پرونده مالیاتی اینترنتی مودیان مالیاتی میپردازد. هدف از این پژوهش
بررسی رابطه ی قابلیت های تکنولوژی اطلاعات با اجرای استراتژی مالیات الکترونیکی در بین مودیان
مالیاتی شهر یزد میباشد. جامعه ی این پژوهش شامل متشکل از مودیان مالیاتی شهر یزد میباشد. حدود
شمار مودیان مالیاتی شهر یزد بیش از ١٠ هزار نفر می باشد. لذا اگر چه حجم جامعه آماری از نوع محدود
است اما با توجه به اینکه هر یک از کاسبان که دارای کد فعالیت اقتصادی در سازمان امور مالیاتی میباشند
به عنوان یک مودی مالیاتی شناخته میشوند لذا حجم جامعه نامعلوم میباشد و نمونه گیری در پژوهش
حاضر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد با توجه به اینکه حجم جامعه آماری حدودا برابر با
١٠٠٠ نفر بود با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه ٣٨٤ نفر تخمین زده شد. به منظور
توصیف تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی و ازروش مدل یابی معادلات ساختاری
استفاده شده است که از طریق نرم افزار PLS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از آزمون
فرضیات تحقیق نشان میدهد که راحتی خدمات بر کیفیت خدمات وب و رضایت مودی تاثیر مثبت دارد.
هم چنین تاثیر مثبت محتوای خدمات وب بر کیفیت خدمات وب و تاثیر کیفیت خدمات وب بر رضایت
مودیان مالیاتی مورد تایید قرار گرفت . هم چنین کاربرد ادراک شده بر رضایت مودیان و قصد رفتاری
آنان تاثیر مثبت دارد، مهارت های وب سایت و رایانه نیز بر ادراک از راحتی تاثیر مثبت دارد. هم چنین
ادراک راحتی استفاده مالیات الکترونیکی بر رضایت مودی و قصد رفتاری و تاثیر مثبت رضایت مودیان
مالیاتی بر قصد رفتاری مورد تایید قرار گرفت . از دیگر سو، ریسک ادراک شده در قبول مالیات
الکترونیکی بر کیفیت خدمات ، رضایت مودیان و قصد رفتاری مودیان تاثیر منفی دارد.
خلاصه ماشینی:
آزمون فرضيه دهم : ضريب مسير در اين بررسي نشان ميدهد که به ميزان ٠/٤٧ مهارت هاي وب سايت و رايانه موديان مالياتي بر ادراک آنها از راحتي استفاده ماليات الکترونيکي اثردارند و اين تأثير گذاري از نوع مثبت ميباشد و مقدار T برابر ٥/٣٧ شده که خارج از بازة (٢/٥٨، ٢/٥٨-) بوده ، لذا با ضريب اطمينان %٩٩ تأثير گذاري معنادار است .
آزمون فرضيه يازدهم : ضريب مسير در اين بررسي نشان ميدهد که به ميزان ٠/٦٧ ادراک راحتي استفاده ماليات الکترونيکي بر رضايت موديان مالياتي اثردارند و اين تأثير گذاري از نوع مثبت ميباشد و مقدار T برابر ٣/٨٧ شده که خارج از بازة (٢/٥٨، ٢/٥٨-) بوده ، لذا با ضريب اطمينان ٩٩% تأثير گذاري معنادار است .
137 آزمون فرضيه دوازدهم : ضريب مسير در اين بررسي نشان ميدهد که به ميزان ٠/١٩ ادراک راحتي استفاده ماليات الکترونيکي بر قصد رفتاري موديان مالياتي اثردارند و اين تأثير گذاري از نوع مثبت ميباشد و مقدار T برابر ٣/٨٦ شده که خارج از بازة (٢/٥٨، ٢/٥٨) بوده ، لذا با ضريب اطمينان ٩٩% تأثير گذاري معنادار است .
آزمون فرضيه سيزدهم : ضريب مسير در اين بررسي نشان ميدهد که به ميزان ٠/٧٥ رضايت موديان مالياتي بر قصد رفتاري آنها در قبول ماليات الکترونيکي اثردارند و اين تأثير گذاري از نوع مثبت ميباشد و مقدار T برابر ٤/٧ شده که خارج از بازة (٢/٥٨، ٢/٥٨-) بوده ، لذا با ضريب اطمينان ٩٩% تأثير گذاري معنادار است .