چکیده:
ما در این پژوهش به ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری مشترک در حوزه بین المللی با رویکردی بر بازارگرایی پرداختیم. پژوهش حاضر از نظر هدف- کاربردی، از لحاظ روش انجام توصیفی-پیمایشی و از نظر زمان- انجام مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق، کارشناسان و مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا بودند که سابقهی بیش از 5 سال فعالیت در سرمایه گذاری مشترک بین المللی را داشتند. دادهها با کمک پرسشنامه و مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرم افزارSPSS نسخه 11 و فرآیند تحلیل شبکه ایANP و تاپسیس فازی تحلیل شدند. محاسبه وزن نسبی شاخص های مشتری محوری نشان داد ؛ مولفه های میزان موفقیت در تعیین هدفها جهت دستیابی به رضایت مشتریان، میزان موفقیت در تعهد به مشتری و میزان موفقیت در خلق ارزش برای مشتری به ترتیب دارای بیشترین اهمیت و تاثیر بودند. محاسبه وزن نسبی شاخص های رقیب محوری نشان داد؛ مولفه های میزان عملکرد در به اشتراکگذاری اطلاعات رقیبان در بازار، میزان کیفیت ارائه خدمات پس از فروش، میزان توجه مدیران عالی به استراتژیهای رقبا به ترتیب دارای بیشترین اهمیت و تاثیر بودند و محاسبه وزن نسبی شاخص های هماهنگی بین وظیفه ای نشان داد؛ مولفه های میزان مربوط بودن تمامی وظیفهها به ارزشهای مشتریان، میزان عملکرد یکپارچگی وظیفهای در استراتژی و راهبردهای شرکت، میزان موفقیت در تقویت فرهنگ حمایت از بازارگرایی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت و تاثیر بودند.
In this study, we evaluated the performance of joint ventures in the international arena with a market orientation approach. The present research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of method and cross-sectional in terms of time. The statistical population of the study was the experts and senior managers of Iran Khodro and Saipa car companies who had a history of more than 5 years of activity in international joint ventures. Data were collected using a questionnaire and a semi-structured interview. Data were analyzed using SPSS software version 11 and network analysis process ANP and fuzzy TOPSIS. Calculation of relative weight of customer-centric indicators showed; The components of success rate in setting goals to achieve customer satisfaction, success rate in customer commitment and success rate in creating value for the customer were the most important and effective, respectively. Calculation of relative weight of axial competing indices showed; The components of performance in competitors' information sharing in the market, quality of after-sales service, top managers' attention to competitors' strategies were the most important and effective, respectively, and the calculation of the relative weight of inter-task coordination indicators showed; The components of the degree of relevance of all tasks to customer values, the degree of performance of task integration in the company's strategies and strategies, the degree of success in strengthening the culture of supporting market orientation were the most important and effective, respectively.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به ارزیابی عملکرد سرمایهگذاری مشترک در حوزه بینالمللی با رویکردی بر بازارگرایی پرداخته شده است که یکی از شاخصهای مهم در موفقیت الگوی توسعه صادرات میباشد.
به عبارت دیگر، پاسخگویی به فشارهای رقابتی هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای بین المللی و تنگناهای مالی سازمانها اندازهگیری وسنجش عملکرد بازاریابی را به یکی از اولویتهای اصلی تحقیقاتی تبدیل کرده است (شلت وسيسوديا 3 ، 200 > ارائه مدل های مؤثر براي ارزیابی عملکرد در صنايع مختلف كه مشتریان آن را شهروندان و سازمان ها تشكيل مي دهد بسيار حائز اهميت ميباشد در این زمینه، مطالعات نشان داده اند مدل های ارزیابی عملکرد مبتنی بر واقعیت های یک Da Gama Clark et al Sheth & Sisodia و برآمده از مقتضیات و نیازهای مشتریان داخلی (کارکنان) و خارجی، به خوبی قادر به توسعه وفاداری مشتریان میباشد (تمبا و همکاران 1 ، 2019) .
Panigyrakis & Theodorid Suliyanto & Rahab Ashrafi & Zare Ravasan Lings Taylor et al.
در مقابل، انت Interfunctional coordination Narver & Slater Taylor et al Chuang & Lin Pehrsson Yadav et al Merchant Beamish Park et al ضمنی، بر عملکرد سرمایه گذاری مشترک جوان و بالغ تأثیر معنا دار مثبت داشته است.
لذا این پژوهش به ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری مشترک بین المللی با رویکرد بازارگرایی پرداخت و به نتایج زیر دست یافت؛ محاسبه وزن نسبي شاخص های مشتری محوری نشان داد؛ با توجه به وزن اصلی بدست آمده بترتیب مؤلفه های میزان موفقیت در تعیین هدفها جهت دستیابی به رضایت مشتریان، میزان موفقیت در خلق ارزش برای مشتری، میزان موفقیت در تعهد به مشتری، میزان توانایی درک نیازهای مشتری و میزان موفقیت در اندازهگیری رضایت مشتریان از بیشترین و کمترین اهمیت در گروه برخوردار هستند.