چکیده:
مقاله حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی شهر اراک طرح ریزیشده است. روش پژوهش حاضر روش
توصیفی از نوع پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی شهر اراک در سال تحصیلی ٩٠-
٨٩، روش نمونه گیری که در این تحقیق استفاده شده روش خوشه ای چند مرحله ای، است به گونه ای که از بین مناطق ٢ گانه در مرحله
اول به طور تصادفی ١٠ مدرسه از هر منطقه انتخاب شد و در مرحله دوم پرسشنامه مدیران به تمام مدیران ٢٠ مدرسه ارائه شد و در بین
معلمان به نسبت نمونه گیری ٢٠٠ پرسشنامه توزیع گردید، ابزار آماری تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته مدارس اثربخش میباشد که
شامل پرسشنامه مدیر و معلمان این مدارس تکمیل نمودهاند. این پرسشنامهها در چارچوب الگوی «کالدول» و «اسپینکس» توسط محقق
تهیه و به عنوان شاخص مقایسه استفاده شد. پرسشنامه معلمان شامل ٤١ سوال و پرسشنامه مدیر دارای ٣٣ سوال میباشد. روایی و پایایی
پرسشنامهها در حد مطلوب ارزیابی شد (آلفای کرونباخ پرسشنامه مدیر: ٠,٨٩ و آلفای کرونباخ پرسشنامه معلم: ٠,٩٥). یافته های پژوهش
حاضر عبارتند از: بین اثربخشی مدارس ابتدایی دولتی در مقایسه با مدارس غیردولتی شهر اراک تفاوت معنادار وجود دارد و این تفاوت به
نفع مدارس غیردولتی میباشد. بین مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در بعد مواد درسی تفاوت معنیدار وجود دارد و این تفاوت به نفع
مدارس غیرانتفاعی است. بین مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در بعد تصمیم گیری تفاوت معنیدار به نفع مدارس غیردولتی وجود دارد.
بین مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در بعد منابع تفاوت معنیدار به نفع مدارس غیردولتی وجود دارد. بین مدارس ابتدایی دولتی و
غیردولتی در بعد نتایج تفاوت معنیدار وجود ندارد. بین مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در بعد رهبری تفاوت معنیدار به نفع مدارس
غیردولتی وجود دارد. بین مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در بعد جو آموزشی تفاوت معنیدار به نفع مدارس غیردولتی وجود دارد.
اثربخشی مدارس پسرانه نسبت به مدارس دخترانه، به جزء مولفه نتایج در سایر مولفهها بیشتر است
خلاصه ماشینی:
پرداخته اند، که در اينجا به چند نمونه از آن ها اشاره مي کنيم : مطالعات داخلي بابايي (١٣٨٦) در تحقيق خود تحت عنوان «بررسي ميزان اثربخشي مدرسه راهنمايي و دبيرسـتان پسـرانه غيرانتفـاعي علامـه شهر تهران (منطقه ٤)» در چارچوب مدارس اثربخش پرداخته و بر مبناي مدل ادموندز، لزوت و ليواين ، هفـت همبسـته بـراي مدارس اثربخش در نظر گرفته است که در پژوهش خود در قالب اهداف زير قابل ذکر است : ١- مشخص شدن ميزان قوي بودن رهبري آموزشي مدارس ٢- تعيين ميزان شفافيت ماموريت مدارس ٣- مشخص شدن سطح انتظارات از دانش آموزان در مدرسه ٤- تعيين چگونگي نظارت بر پيشرفت دانش آموزان در مدرسه ٥- ارزيابي جو مدرسه ٦- تعيين ميزان فرصت يادگيري دانش آموزان مدرسه ٧- مشخص شدن اندازه مشارکت و مداخله والدين در مدرسه صنوبري (١٣٨٤) پژوهشي تحت عنوان عنوان ارزشيابي اثربخشي مدارس متوسطه نظري غير انتفـاعي پسـرانه شـهر تهـران از ديدگاه مديران و دبيران به اين نتيجه دست يافـت کـه از لحـاظ عملکـرد تحصـيلي دانـش آمـوزان ، مـدارس متوسـطه نظـري غيرانتفاعي شهر تهران وضعيت بهتري نسبت به دانش آموزان مدارس دولتي دارند.
The Effectiveness and Efficiency of Private School in Chiles Voucher System Educational Evaluation and Policy Analysis.