چکیده:
هدف توانایی خواندن، رسیدن به نقطه ای است که دانش آموز توانایی خواندن نوشته ای را داشته، بتواند آنرا نقد کند. این
تحقیق به بررسی تاثیر مطالعه کتب غیر درسی در روان خوانی دانش آموزان با رویکرد نیمه تجربی پرداخته است. بنابراین، ٨٠
دانش آموز دختر (دو گروه ٤٠ نفره گواه و آزمایش) انتخاب و پس از آزمون روان خوانی دانش آموزان به گروه گواه و آزمایش
تقسیم شده و کتابها در اختیار گروه آزمایش قرار گرفت. در طول ٦ ماه هر هفته بخشی از یک کتاب مشخص و در دو جلسه
٢ ساعته با دانش آموزان گروه آزمایش به تمرین خواندن پرداخته شد. درنهایت مجددا از گروه های گواه و آزمایش آزمون
خواندن به عمل آمد. نتایج نشان داده که بین روان خوانی گروه گواه و آزمایش در پیش آزمون (قبل از انجام مطالعه غیر
درسی) تفاوت معنی داری وجود نداشته است اما در پس آزمون (پس از انجام مطالعه غیردرسی) با توجه به مقدار میانگین
نمره روان خوانی در پیش آزمون و پس آزمون که به ترتیب برابر با ٢/٩٠ و ٣/٩٧ به دست آمده است می توان گفت که
میانگین نمره روان خوانی در پس آزمون به اندازه ١/٠٧ واحد نسبت به پیش آزمون تغییر یافته و این نشان دهنده تاثیر مطالعه
غیردرسی بر روان خوانی می باشد.
خلاصه ماشینی:
تاثير مطالعه کتب غير درسي در روان خواني دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي بهناز نصيرزاده کارشناسي ارشد روانشناسي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده هدف توانايي خواندن ، رسيدن به نقطه اي است که دانش آموز توانايي خواندن نوشته اي را داشته ، بتواند آنرا نقد کند.
نتايج نشان داده که بين روان خواني گروه گواه و آزمايش در پيش آزمون (قبل از انجام مطالعه غير درسي) تفاوت معني داري وجود نداشته است اما در پس آزمون (پس از انجام مطالعه غيردرسي) با توجه به مقدار ميانگين نمره روان خواني در پيش آزمون و پس آزمون که به ترتيب برابر با ٢/٩٠ و ٣/٩٧ به دست آمده است مي توان گفت که ميانگين نمره روان خواني در پس آزمون به اندازه ١/٠٧ واحد نسبت به پيش آزمون تغيير يافته و اين نشان دهنده تاثير مطالعه غيردرسي بر روان خواني مي باشد .
بنابراين سوال اصلي تحقيق حاضر اين است که نقش مطالعه کتب غير درسي در روان خواني دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي چه تاثيري دارد؟ ٢-روان خواني توانايي تشخيص سريع واژه ها و خواندن مجله ها و متن هاي طولاني تر به راحتي که نشان دهنده درک مطلب است .
بدين صورت که در ابتدا با توجه به هدف تحقيق براي نقش مطالعه غير درسي در روان خواني دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي از ادبيات تحقيق کمک گرفته شده ، سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده شاخص ها جداسازي و مرتب گرديدند.
از اين رو تحقيق حاضر به بررسي نقش مطالعه غير درسي در روان خواني دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي پرداخته است .