چکیده:
روش های تدریس به روش های تاریخی و روش های نوین تقسیم میشوند که با توجه به وضعیت جامعه ی امروزی و اهمیت
استفاده از روش های نوین در این مقاله به توضیح روش های نوین تدریس، محاسن و محدودیت های هرکدام از آنها پرداخته
شده است که شامل روش های ١) آزمایشی ٢) نمایشی ٣) حل مسئله ٤) اکتشافی ٥) واحد کار (پروژه) ٦) گردش علمی
هستند. همچنین در ادامه آن به الگوهای تدریس که شامل ١) الگوی پیش سازمانده ٢) الگوی تدریس ایفای نقش ٣) الگوی
تدریس کاوشگری ٤) الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری هستند اشاره شده است البته تعداد روش های نوین تدریس و
الگوهای تدریس بیش از این مواردی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. هرکدام از روش های نوین تدریس
برای اینکه عملی بشوند نیاز به موقعیت، امکانات، زمان، دانش معلم و... خود دارند برای اینکه موثر و مفید واقع شوند؛ زیرا در
غیر این صورت نتیجه ی مطلوبی به دنبال نخواهند داشت
خلاصه ماشینی:
روش ، آموزش ، تدريس ، الگو 12 مقدمه امروزه هدف از تدريس تنها انتقال دانش به فراگيران نيست ؛ بلکه در کنار يادگيري مطالب درسي بايد مهارت هاي لازم براي زندگي در جهان خارج از مدرسه را نيز فرا بگيرند و در طول مدتي که درحال تحصيل هستند به صورت همه جانبه رشد و پيشرفت کنند.
13 الگوهاي تدريس الگوي پيش سازمانده روش اين الگو به اين صورت است که معلم مطالبي کلي و انتزاعي را که به دانسته هاي قبلي دانش آموزان مربوط اند قبل از ارائه درس بيان ميکند.
(صفوي، ١٣٩٨:٢٠١) الگوي تدريس بازي نقش يا ايفاي نقش (goiyalp eloR) در اين الگو دانش آموزان با راهنمايي معلم موضوعي را به روش هاي مختلف با نمايشي کوتاه اجرا ميکنند در اين الگو به مهارت هاي خاص هنري مانند تئاتر و سينما نيازي نيست ؛ بلکه معلم بنا به موقعيت هدف و موضوع مورد نظر به عنوان يک الگو از آن استفاده ميکند.
(صفوي، ١٣٨٩:٢٣٥) الگوي تدريس کاوشگري الگوي تدريس کاوشگري که مترادف با اصطلاحات تدريس اکتشافي و يادگيري اکتشافي است براي کمک به دانشآموزان در فکر کردن به کار ميرود اين الگو برخلاف الگوهايي که بر ارائه مطالب يا آموزش مفاهيم و مهارت ها تاکيد ميورزند، معلم در تدريس کاوشگري مسئله اي طرح و امکان گفتگو تعامل را در کلاس و بين دانش آموزان فراهم ميکند.