چکیده:
ورزش و حرکات منظم بدنی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روحی و روانی و اجتماعی فرد فواید زیادی دارد و در سازگاری
فرد در جامعه و شخصیت فرد تاثیر میگذارد. تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر میسازد و به تندرستی و
طول عمر میانجامد، بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی میگردد .این پژوهش که با
هدف بررسی ارتباط رفتار تغذیه ای و فعالیت بدنی با خلق وخوی دانش آموزان پسر دبیرستانی را انجام شده است بر روی دانش
آموزان پسر دبیرستانی شهر نور انجام شده است که با نمونه گیری تصادفی تعداد ١٨٦ پرسشنامه قابل بررسی در اختیار قرار
گرفت . براساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که رفتار تغذیه ای دانش آموزان با معیارهای تنش ، خشم ،
خستگی و سردرگمی دانش آموزان رابطه منفی داشته و موجب افزایش سرزندگی، آرامش و شادکامی آن ها میشود. همچنین
شاخص ورزش در دانش آموزان پسر دبیرستانی با معیارهای تنش ، افسردگی ، خشم ، خستگی و سردرگمی دانش آموزان رابطه
منفی داشته و با معیارهای سرزندگی، آرامش و شادکامی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. همچنین شاخص کار در دانش آموزان
با معیار سرزندگی آن ها رابطه مثبت و مستقیم و با معیار سردرگمی رابطه منفی و معکوس دارد. علاوه براین معیار اوقات
فراغت رابطه مثبتی با سرزندگی دانش آموزان نشان داده و با معیار خستگی دانش آموزان رابطه منفی را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
ارتباط رفتار تغذيه اي و فعاليت بدني با خلق وخوي دانش آموزان پسر دبيرستاني علي اکبر مشايخ *١، نورالدين قرباني ٢، سلمان حيدري ٣، مژگان مشايخ ٤ ١گروه تربيت بدني و علوم ورزشي، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامي، نور ايران ٢دبير آموزش و پرورش ، شهرستان نور ٣دبير آموزش و پرورش ، شهر چمستان ٤دبير آموزش و پرورش ، شهر آمل چکيده ورزش و حرکات منظم بدني علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روحي و رواني و اجتماعي فرد فوايد زيادي دارد و در سازگاري فرد در جامعه و شخصيت فرد تأثير ميگذارد.
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير فعاليت هاي ورزشي ايروبيک و درمان شناختي رفتاري بر کاهش افسردگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه ١٣ تهران در سال تحصيلي ٩٣-٩٢ با استفاده از روش تحقيق نيمه تجربي انجام گرفته است .
در تحليل و بررسي ارتباط رفتار تغذيه اي و فعاليت بدني با خلق وخوي دانش آموزان پسر دبيرستاني در مجموع ٣ معيار به عنوان معيارهاي تشکيل دهنده الگوي مفهومي در غالب ١١ معيار فرعي به شکل زير طبقه بندي گرديدند ( Johnson et ٢٠٠٢,alو لين و همکاران ،٢٠٠٧ و هادي روحاني،١٣٩٢): فعاليت بدني شامل سه شاخص اوقات فراغت ، شاخص ورزش و شاخص کار خلق وخو شامل ، تنش ، افسردگي، خشم ، سرزندگي، خستگي، سردرگمي، آرامش ، شادکام رفتار تغذيه اي ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه اي سه قسمتي مي باشد.