چکیده:
هدف, بررسی و شناسایی مولفههای سرمایه فکری در شهرداری تهران میباشد.
روش تحقیق از انواع کاربردی» توصیفی و به جهت نوعء پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و
کارشناسان خبره حوزه منابع انسانی در شهرداری تهرآن که تعداد آنها ۴۵ نفر میباشد و با استفاده از
فرمول کوکران و از روش نمونهگیری تصادفی ساده, تعداد ۴۰ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
برای روایی از قضاوت متخصصان و برای پایایی از روش آلفای -کرونباخ و از نرمافزار 85۳58 برای تجزیه
و تحلیل دادهها استفاده گردید. از آزمون کلموگروف -اسمیرنف برای تست نرمال بودن و از آزمون 006
۵۶1 ۵۳016: برای تایید فرض و مدل تحقیق استفاده شده است.
نتیجهگیری: مدل دارای ۸ عامل زیر میباشد که مدیران سازمانها با استفاده از این مژلفهها میتوانند
سرمایه فکری را در سازمان خود توسعه داده و بهبود بخشند. ۱- دارایی دانشی ۲-تجربه کاربردی ۳-
فرایندهای سازمانی ۴-ارتباط با مشتریان ۵-مهارتهای حرفهای ۶-نوآوری ۷-طراحیهای
منحصربهفرد ۸-اطلاعات
خلاصه ماشینی:
(فيـرر و اسـينبنک , ٢٠٠٣) سرمايه فکري متشکل از مأخذ غير فيزيکي ارزش آفريني شرکت است که به قابليت هاي کارکنان ، منـابع سازماني و روش عملياتي، و ارتباط با ذينفعان مربوط شده .
(شمسي, ١٣٩٩) بونتيس معتقد است که سرمايه فکري منبعي فرار و گريزان اسـت امـا زمـاني کـه کشـف شـود و مـورد استفاده قرار گيرد، سازمان را قادر مي سازد تا با اسـتفاده از يـک منبـع جديـد در محـيط رقابـت کنـد.
(خاکي, ١٣٧٨) مر معتقد است سرمايه هاي فکري بـه صـورت گروهـي از داراييهـاي دانشـي تعريـف مي شـوند و جـزء ويژگيهاي آن سازمان محسوب شده و به صورت قابل ملاحظه اي از طريق افزايش سـطح ارزش افـزوده براي ذي نفعان کليدي سازمان ، به بهبود وضعيت رقابتي سـازمان منجـر مي شـوند (حسـنوي و رمضـان , (1391 **ادوينسون و مالون سرمايه فکري را شامل دارايي دانشي، تجربه کاربردي، فناوري سازماني، ارتباطـات با مشتريان و مهارت هاي حرف هـاي مي دانـد کـه بـراي سـازمان مزيـت بـالاي رقـابتي ايجـاد مي کنـد.
(نيکبخت و همکاران , ١٤٠٠) **سرمايه فکري را دانش بسته بندي شده مفيدي مي نامند که شامل فرايندهاي سـازماني، تکنولوژي هـا، حق اختراع ها، مهارت هاي کارکنان ، اطلاعات مربـوط بـه مشـتريان و عرضـه کنندگان و ذينفعـان اسـت .
(کانان و آلبور, ٢٠٠٤) درجاي ديگر سرمايه فکري به اين صورت تعريف شده است " گروهي از داراييهاي دانشي اسـت کـه بـه يک سازمان منتسب مي شود و بيشترين تأثير را براي ايجاد يک موقعيت رقابتي بهبود يافته در سـازمان دارد.
٢٤ | بررسي و شناسايي مؤلفه هاي سرمايه فکري (مطالعه موردي شهرداري تهران ) sample t-test براي تأييد فرض و مدل تحقيق استفاده شده است .