خلاصه ماشینی:
"گویا نمیدانند که ما در جامعهیی مذهبی و با سنتها و ارزشهای اصیل و خاص خود زندگی میکنیم که باید برای نظام بخشیدن به کانونهای گرم خانوادگی خود دائما کوشا باشیم در زمانی که زن بیش از هر زمان دیگری به آگاهی اجتماعی و فرهنگی احتیاج دارد در زمانی که بیش از هر دورهی کانونهای خانوادگی و روابط زن و مردها مورد تخطئه و تخریب قرار گرفتهند و در زمانی که هر یک از ما مسئولیت داریم که فساد و اخلاقیات منحط را از زوایای مختلف فکریمان طرد کنیم آیا مسخره نیست که از زنی که فاقد هرگونه شناخت اجتماعی از مردم این مرزوبوم بوده است اینچنین تجلیل کنیم؟ آیا کسی که از نظر اخلاقی مطرود زمان خویش و زمان ما میباشد،درست است که الگوی تازه جوانان معصوم ما قرار گیرد؟مگر نه اینکه وظیفه ملی هریک از ما حکم میکند که از هرگونه انحرافات اخلاقی جلوگیری کنیم و مردان و زنان با مسئولیت،با ایمان، فعال مبارز و معتقد به اهداف انسانی بسازیم؟و مگرنه اینکه هریک از ما باید سعی کنیم در هنر و ادبیات شعر و موسیقی،فلسفه و عرفان، یک عمل و یک زبان بکوشیم اصالتهای معنوی را برای تعالی جامعه رواج دهیم؟و مگرنه اینکه شاعر و نویسنده باید در قبال توجههای ملت مسئول بوده احتاجات آنها را شناخته و در بسیج کردم آنان برای یک جامعهی انسانی کوشا باشند؟ پس چرا از سمبل بیبندوباری اخلاقی و فردگرایی و کامجویی شخص برای زنان مان نمونه میسازیم؟ شعر فروغ هرچند از نظر ادبی زندگی فروغ را میتوان به دو دسته تقسیم نموده و اشعار او را تا قبل از سرودن کتاب تولدی دیگر جدا ساخت، لیکن از نظر محتوی تفاوتی ندارد،یعنی تفاوتی در اشعار او وجود ندارد و میتوان گفت او در اواخر زندگیاش بیپرواتر و مسلطتر به شعرسرایی و بیان خودش به نحوی جسورانهتر بود."