چکیده:
هدف: محقق از انجام این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس و کیفیت زندگی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان قدس با یادگیری دانش آموزان است.
روش: روش تحقیق کاربردی بوده و از منظر مسیر، تحقیق در زمره ی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی معلمین شهر قدس شامل میشوند که بر اساس اعلام سازمان آموزش و پرورش، تعداد آنها به 1024 نفر میرسد. روش نمونهگیری در این پژوهش به دلیل طیف گسترده ی جامعه آماری، روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی میباشد. لازم به ذکر است برای محاسبه حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده خواهد شد که به تعداد 279 نفر میباشد. در این پژوهش برای ارزیابی عزت نفس از پرسشنامه استاندارد کوپر اسمیت (1967) برای اریابی کیفیت زندگی از پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی و برای ارزیابی یادگیری از پرسشنامه فام و تیلور (۱۹۹۱) استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده میشود. همچنین از آزمون کولگمرنوف-اسمیرنف نیز برای بررسی نرمالیتی دادهها استفاده شده است.
یافته: که بین عزت نفس معلمین و یادگیری دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین کیفیت زندگی کاری معلمین و یادگیری دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد جامعه ی آموزشی که معلمین آن از عزت نفس بالایی برخوردار باشند، در مقابل انواع مشکلات آموزشی چه در زمیه یاددهی و چه یادگیری مصون، مقاوم و پایدار خواهد بود.
Purpose: The researcher of this research is to investigate the relationship between selfesteem
and quality of life of elementary school teachers in Quds city with students'
learning.
Method: The research method is applied and from the point of view of the path, the
research is included in descriptive survey research. The statistical population of the present
study includes all the teachers of Quds city, whose number reaches 1024 according to the
announcement of the Education Organization. The sampling method in this research is a
multi-stage random cluster method due to the wide range of the statistical population. It
should be noted that Cochran's formula will be used to calculate the sample size, which is
279 people. In this research, the standard questionnaire of Cooper Smith (1967) was used
to evaluate self-esteem, the questionnaire of World Health Organization was used to assess
the quality of life, and the questionnaire of Pham and Taylor (1991) was used to evaluate
learning. For data analysis, the method of correlation coefficient and multivariate
regression is used. Also, the Kolgmernov-Smirnov test was used to check the normality of
the data.
Finding: There is a positive and significant relationship between teachers' self-esteem and
students' learning. There is a positive and meaningful relationship between the quality of
teachers' work life and students' learning.
Conclusion: The results showed that the educational community whose teachers have high
self-esteem will be immune, resistant and stable against all kinds of educational problems,
both in terms of teaching and learning.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش براي ارزيابي عزت نفس از پرسشنامه استاندارد کوپر اسميت (١٩٦٧) براي اريابي کيفيت زندگي از پرسشنامه سازمان بهداشت جهاني و براي ارزيابي يادگيري از پرسشنامه فام و تيلور (١٩٩١) استفاده شد.
جدول ١: ساختار پرسشنامه عزت نفس متغير بعد گويه عزت نفس عزت نفس کلي ١ تا ٦ عزت نفس اجتماعي ٧ تا ١٢ عزت نفس خانوادگي ١٣ تا ١٨ عزت نفس آموزشي ١٩ تا ٢٤ پرسشنامه يادگيري: اين پرسشنامه جهت سنجش عملکرد تحصيلي مبتني بر پژوهش هاي فام و تيلور (١٩٩١) توسط در تاج (١٣٨٣) براي جامعه ي ايراني ساخته و اعتباريابي شده است .
يافته ها فرضيه پژوهش : بين عزت نفس معلمين و يادگيري دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
لذا جهت بررســـي و ارائه مدل بين يادگيري دانش آموزان (Y) و عزت نفس معلمين (X) پس از بررســـي شاخص هاي کفايت مدل که در جدول زير آمده است به ارائه مدل پردازش يافته پرداخته مي شود.
نتايج به دســـت آمده از آزمون معرف اين است که رابطه يادگيري دانش آموزان با عزت نفس معلمين برابر ٠,٤٦١ محاسبه شده است .
In this research, the standard questionnaire of Cooper Smith (1967) was used to evaluate self-esteem, the questionnaire of World Health Organization was used to assess the quality of life, and the questionnaire of Pham and Taylor (1991) was used to evaluate learning.
There is a positive and meaningful relationship between the quality of teachers' work life and students' learning.
Keywords: self-esteem, learning, quality of working life 1M.