چکیده:
این بررسی به منظور تبیین دیدگاه هستی شناسی صدرایی در مورد ماهیت پدیده عشق غریزی و نهفته در
وجود حیوانات غیر انسانی با استفاده از روش پیمایشی و نیز تحلیلی - توصیفی )اسنادی کتابخانه ای( انجام
شده است. موسس حکمت متعالیه معتقد است که در کلّ عالم هستی، از پست ترین موجودات تا عالی ترین
آنها عشق سریان دارد. بر اساس نظر ملاصدرا، حیوان یکی از موجودات متن واقع است که دارای صفات
کمالی مختص به مراتب خود است. حیوانات دارای نفس هستند که از آثار آن، کمالاتی از قبیل حیات،
درک ، اختیار و عشق است. از منظر حکمت صدرایی، عشق یکی از کمالات وجود حیوان است. مبانی
حکمت صدرایی برای اثبات وجود و سریان کمال عشق در حیوان عبارتست از اینکه وجود "اصیل"،
"بسیط"، "مشکّک" و مساوق با حیات و ادراک )شعور( و عشق است و خدا معشوق حقیقی تمام موجودات
از جمله نفوس حیوانات است. همه ی حیوانات عاشق هستند اما به لحاظ وجودی، مرتبه ای دارند و به قدر
شدت و ضعف در مرتبه حیوانی خود به زیور کمالات آراسته اند، یعنی؛ همه حیوانات در یک سطح نیستند
و حدّ این کمالات به تناسب سهم آنان از وجود بستگی دارد. اما هر حیوانی که عالی ترین سهم را از مرتبه
ی خویش داراست از عشق بیشتری نیز برخوردار است. به باور صدرالدین، به لحاظ تکاملی، حیوان تنها تا
جایی میتواند پیش رود که انسانیت از آن جا آغاز میشود.
This survey has been done to illuminate and explain Sadra’s ontological viewpoint on the entity of the inborn and innate love in the existence of non-human animals using the analytic and descriptive method (library documentary). In the sight of Sadra, in the whole universe, from the lowest beings to the highest ones, love permeates through the entire world of existence. From Sadraii's wisdom viewpoint, animals are one of the creatures in the essence of existence that possesses their own perfect attributes. Animals have souls, the effects of which are life, perception, free choice, and love. Love is one of the hallmarks and perfections of existence in animals. Animals have an order for their existence, and they are attributed with perfection to the extent of their intensity and weakness. That is to say, all animals are not at the same level. Their perfection is also the same as their existence. There are life, perception, and love in animals, but depends on their proportion of existence. All animals are in love, but every animal having the highest share of its rank enjoys more love. Mullah Sadra's ontological principles in proving the existence and flow of love in animals are that the existence is “original”, “non-composite”, “equivocal” and “coextensive” with life, conception, and love, and “God, the Almighty, is the true Beloved of all beings including animals’ souls.” Evolutionally, animals can only move to the point where the humanity of human beings.
خلاصه ماشینی:
پديده عشق در حيوانات از ديدگاه حکمت صدرايي حميدرضا ميرزايي دانشيار علوم و مهندسي کشاورزي، دانشگاه پيام نور، تهران ، ايران چکيده اين بررسي به منظور تبيين ديدگاه هستي شناسي صدرايي در مورد ماهيت پديده عشق غريزي و نهفته در وجود حيوانات غير انساني با استفاده از روش پيمايشي و نيز تحليلي - توصيفي (اسنادي کتابخانه اي) انجام شده است .
مباني حکمت صدرايي براي اثبات وجود و سريان کمال عشق در حيوان عبارتست از اينکه وجود "اصيل "، "بسيط "، "مشکک " و مساوق با حيات و ادراک (شعور) و عشق است و خدا معشوق حقيقي تمام موجودات از جمله نفوس حيوانات است .
Berridge & Kringelbach اين هدف ، دو سوال محوري مطرح شده که عبارتند از: چگونه ميتوان پديده عشق و سريان آن را در حيوانات غيرانساني برمبناي نظريه «اصالت وجودم تبيين کرد؟ در حکمت صدرايي، چگونه عشق و شوق با (حب ) بقاي گونه ها و تداوم نسل ها مربوط و نيز عامل تکامل وجودي حيوانات است ؟ واقعيت اين است که با وجود اهميت نظري و کاربردي (اقتصادي- اجتماعي) عوامل رواني و عاطفي موثر بر قلمرو رفاه (آسايش )، رفتار و اخلاق در باب حيوانات ، تاکنون توسط متخصصان رشته هاي مربوطه ، اطلاعات بسيار کمي مبتني بر آموزه هاي دانشمندان و حکيمان ايراني و اسلامي ارائه شده است .
٣. وجود نفس ، آثار و مراتب آن و سريان کمال عشق در حيوانات طبق آموزه هاي صدرايي، حيوان ، يکي از موجودات متن واقع است که داراي نفس (ويا روح ) بوده و بنابراين ، داراي صفات کمالي؛ حيات ، ادراک (شعور) و عشق (ويژگيهاي نفس ) است .