چکیده:
زیارت امام رضا (ع) در برخی روایات، سبب آمرزش گناهان زائر ذکر شده است. در نگاه نخست، مفهوم روایات زیارت امام رضا و آمرزش تمامی گناهان، با محتوای برخی از آیات قرآن «نساء/31»، که بخشش مومنان را منوط به اجتناب از گناهان بزرگ دانسته، و همچنین بسیاری از روایات و خصوص مدلول روایت صحیحه خیثمه که برداشته شدن عذاب و آمرزش گناهکار را به شناخت و در پیش گرفتن راه اهل بیت علیهم السلام معرفی کرده در تعارض میباشد. این نوشتار با رویکرد انتقادی و به روش توصیفی تحلیلی، در صدد ارائه مفهوم درست و حلّ تعارض روایات آمرزش گناهان زائر با برخی آیات و روایات خصوص روایت صحیحه خیثمه است. نگارنده در این پژوهش نشان داد: 1. آمرزش صغائر با اجتناب از کبائر، به دارنده ولایت، و عارفین حقّ و حرمت اهل بیت (ع) اختصاص دارد؛ 2. با تراکم گناه کبیره، پس از تحمّل سختیها (بر حسب مقدار گناه) در دنیا، هنگامه مرگ، برزخ و محشر بخشیده و در صورت پاک نشدن اثرات گناه، در طبقه نخست جهنمّ قرار میگیرد و با شفاعت اهل بیت آمرزیده میشود و تعارضی بین مفهوم روایات زیارت امام رضا (ع) که از جمله کارکردهای آن را آمرزش زائر میداند؛ با محتوای متون دینی که آمرزش و رستگاری انسانها را به داشتن ایمان، عمل صالح و تمسّک و تبعیّت از اهل بیت گره زده است؛ ندارد.
The pilgrimage of Imam Reza (AS) was mentioned in some narrations as the reason for the forgiveness of the pilgrim's sins.At first glance, the concept of the above narrations, with the content of many authentic verses and narrations that bind the salvation of human beings to having faith, righteous deeds, adherence and obedience to the Ahl al-Bayt; Is in conflict.This article, with a critical approach and descriptive-analytical method, seeks to provide a correct concept and resolve the conflict between the narrations of the forgiveness of pilgrim sins and some verses and narrations.The author showed in this research that: With the concentration of great sin, after enduring hardships (according to the amount of sin) in the world, at the time of death, purgatory and doom are forgiven, and if the effects of sin are not erased, he is placed in the first floor of hell and is forgiven through the intercession of Ahl al-Bayt; And a conflict between the concept of the narrations of the pilgrimage of Imam Reza (AS) who considers the pilgrim's forgiveness as one of his functions With the content of religious texts that have tied the forgiveness and salvation of human beings to having faith, righteous deeds and adherence to the Ahl al-Bayt; does not have.
خلاصه ماشینی:
در نــگاه نخسـت ، مفهـوم روايـات زيـارت امـام رضـا (علیه السلام)و آمـرزش تمامـي گناهـان ، بـا محتـواي برخـي از آيـات قرآن (نسـاء،۳۱) کـه بخشـش مؤمنـان را منـوط بـه اجتنـاب از گناهـان بزرگ دانسـته و همچنين بسـياري از روايـات و خصـوص مدلـول روايـت صحيحـه خيثمـه کـه برداشـته شـدن عـذاب و آمـرزش گناهـکار را بـه شـناخت و در پيـش گرفتـن راه اهـل بيـت b معرفـي کـرده در تعـارض اسـت .
همچنيـن بـا تراکـم گنـاه کبيـره ، پـس از تحم ـل سـختي ها (برحسـب مقـدار گنـاه ) در دنيـا، هنـگام مـرگ ، بـرزخ و محشـر بخشـيده و در صـورت پاک نشـدن آثـار گنـاه ، در طبقه نخسـت جهنم قــرار ميگيــرد و بــا شــفاعت اهــل بيــت آمرزيــده مي شــود و بيــن مفهــوم روايــات زيــارت امــام رضــا (علیه السلام)کـه ازجملـه کارکردهـاي آن را آمـرزش زائـر مي دانـد، بـا محتـواي متـون دينـي کـه آمـرزش و رسـتگاري انسـان ها را بـه داشـتن ايمـان ، عمـل صالـح و تمس ـک و تبعي ـت از اهـل بيـت گـره زده اسـت ، تعارضـي نـدارد.
در گام نخسـت ، روايـات از نظـر سـندي بررسـي شـده و اگـر بـه يـک روايـت صحيـح الس ـند در مسـئلۀ مـد نظـر رسـيده از بررسـي سـندي بقي ــه روايــات خــودداري شــده اســت ؛ چراکــه وجــود يــک روايــت صحيــح الس ــند بــا مضمــون «زيـارت امـام رضـا (علیه السلام)سـبب آمـرزش گناهـان مي شـود» در اثبـات تعـارض محتوايـي بـا مفهـوم آيـات و رواياتـي کـه آمـرزش را بـه داشـتن ايمـان ، عمـل صالـح و تمس ـک و تبعي ـت از اهـل بيـت گــره زده اســت ،کفايت ميکنــد.