چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ آموزش به روش دست سازههای زیستشناسی توسط دانشآموزان و آموزش به روش سخنرانی توسط معلم بر سنجش درس زیستشناسی بود. پژوهش در سال 1397 به روش شبه آزمایشی در دو گروه مستقل انجام شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پایۀ دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی فاطمیۀ شهرستان قوچان بود و 24 دانشآموز بهصورت تصادفی و بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آموزش مبحث دستگاه تنفسی، دانشآموزان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به روش سخنرانی توسط معلم آموزش دیدند و گروهی دیگر به روش آموزش با استفاده از دست سازههای زیست شناسی توسط دانشآموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برای مقایسه میزان یادگیری، از آزمون کتبی مشابه برای هر دو گروه استفاده شد. تجزیهوتحلیل نمره ها با آزمون آماری تی مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. سطح آلفا برای معناداری 0.05 تعیین گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در میانگین نمره های مبحث موردنظر در درس زیستشناسی وجود دارد و میانگین نمره ها در گروهی که به روش دست سازهها آموزش دیده بودند، بهطور قابلتوجهی افزایش نشان داد. به نظر می رسد استفاده از دست سازهها به تفهیم عمیق تر مطالب زیستشناسی در دانشآموزان منجر میشود.
The purpose of this study was to compare the method of teaching biology using creative biological handicrafts with the method of speaking in Biology lesson. The research was conducted in 1397 by semi experimental method in two independent groups. The statistical population included all of the Fatemieh high school students in Quchan. 24 people were randomly selected as a sample. To teach the subject of the respiratory system, students were divided into two groups. One group was trained by the teacher and the other group was trained by the students themselves using creative biological handicrafts. Finally, to compare the amount of learning, the same written test was used for both groups. Scores were analyzed by independent t-test using SPSS software version 16. Alpha level was determined to be 0.05. The results showed, there was a significant difference in the mean scores of the subject in biology and the mean scores in the group that was trained in the method of instruments, increased significantly. The use of handicrafts seems to lead to a deeper understanding of biology in students.
خلاصه ماشینی:
براي ١٢ نفر از آن ها مبحث موردنظر به روش سخنراني تدريس شد و آموزش ١٢ نفر بعدي با استفاده از روش خلاقانه دست سازه هاي زيست شناسي توسط خود دانش آموزان انجام شد.
همچنين اندازه اثر اين اختلاف ميزان ٠/٩٥ را نشان داد جدول ١- ميانگين نمره ها و نتايج تحليل آماري (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١- ميانگين نمره ها در گروه ١ (تدريس به روش سخنراني ) و گروه ٢ (تدريس به روش دست سازه ) (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر در ارتباط با فرضيه هاي پژوهش نشان مي دهند که اثربخشي مثبتي در تدريس مبحث دستگاه تنفسي انسان ، براي درس زيست شناسي پايه دهم تجربي با استفاده از دست سازه هاي دانش آموزان نسبت به روش سنتي يا همان سخنراني توسط معلم بر يادگيري دانش آموزان وجود دارد.
پژوهش حاضر نيز هم راستا با نتايج نصيرپور و زارع (١٣٩٩)، زارع و همکاران (١٣٩٦) و عبادي مناس و همکاران (١٤٠٠)در ارتباط با برتري روش هاي نوين تدريس تائيد شد و به نظر مي رسد در درس زيست شناسي ، دست سازه هاي دانش آموزان ، روشي مؤثر براي بالا بردن پيشرفت يادگيري دانش آموزان و درک بهتر مبحث دستگاه تنفس است .
نتايج پژوهش حاضر در ارتباط با فرضيه هاي پژوهش نشان مي دهند که اثربخشي مثبتي در تدريس مبحث دستگاه تنفسي انسان ، براي درس زيست شناسي پايۀ دهم تجربي با استفاده از دست سازه هاي دانش آموزان نسبت به روش سنتي يا همان سخنراني توسط معلم بر يادگيري دانش آموزان وجود دارد.
بنابراين ، به معلمان زيست شناسي پيشنهاد مي شود براي يادگيري عميق تر و افزايش خلاقيت و قدرت تفکر دانش آموزان ، در کلاس هاي آموزشي خود از تدريس با استفاده از دست سازه ها بهره مند گردند.