چکیده:
اﺛﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ، ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻟﻮدﮔﯽﻫﺎی زﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮاﻓﯿﮏ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ روﯾﮑﺮد ﺟﺪﯾﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺿﻮاﺑﻂ و ﻃﺮحﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﮔﺮدﯾﺪ. ﻟﺬا ﺿﺮورت ﻧﻘﺪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﺋﯿﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﺟﻬﺖ اﺻﻼح ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎ و ﻣﻌﺎﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ در ﺳﺎل 1400 ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه، ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺿﻮاﺑﻂ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ در ﻣﺴﮑﻦ ﺷﻬﺮی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﺑﺘﺪا ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺣﺪاث ﯾﮏ واﺣﺪ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﺑﺮای ﻫﺮ واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﻘﺮرات ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻣﻌﻤﺎری در اﯾﺮان ﺑﺮآورد ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﺮای ﭘﺎرک ﻫﺮ اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺣﺪاﻗﻞ 25 ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﻓﻀﺎی ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻟﮕﻮی ﮐﺎﻫﺸﯽ ﻣﺴﺎﺣﺖ واﺣﺪﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺣﺪاث ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ در ﺣﺎل اﻓﺰاش اﺳﺖ. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ روﯾﮑﺮد ﭘﺮﻫﯿﺰ اﺳﺘﻔﺎده اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺷﺨﺼﯽ و ﺿﺮورت ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ ﭘﺎﯾﺪار، ﮔﻮﯾﺎی ﻧﻮﻋﯽ ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎری اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺑﺎ ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ. در ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت آﻣﺎری دادهﻫﺎی ﻣﺴﮑﻦ و ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ، راﺑﻄﻪ درﺻﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺘﺮاژ آﭘﺎرﺗﻤﺎن ﯾﮏ راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ ﻣﻌﮑﻮس اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺘﺮاژ آﭘﺎرﺗﻤﺎن، ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽﮔﺮدد. ﻧﺘﯿﺠﺘﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻣﺴﮑﻦ در ﺷﻬﺮﻫﺎ، اﻟﮕﻮی ﻣﻮﺟﻮد ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻣﺠﺘﻤﻊﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ،دارای ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎری ﻣﻌﻨﯽداری ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺟﺪﯾﺪ ﻃﺮحﻫﺎی ﻓﺮادﺳﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
در ابتدا هزينه احداث يک واحد پارکينگ براي هر واحد مسکوني مطابق مقررات شهرسازي و معماري در ايران برآورد گرديده است .
(زياري, پرهيز, مهد نژاد, & اشتري, ١٣٨٩) در دومين اجلاس اسکان بشر (١٩٩٦) که در استانبول برگذار شد مسکن مناسب را به مفهوم : آسايش و فضاي مناسب ، دسترسي فيزيکي و امنيت مناسب ،امنيت مالکيت ، پايداري و دوام سازه اي ،روشنائي ، تهويه و سيستم گرمائي مناسب ، زير ساخت هاي اوليه مناسب از قبيل آبرساني بهداشت وآموزش ، دفع زباله عوامل بهداشتي مناسب ، مکان مناسب و قابل دسترسي از نظر کار و تسهيلات اوليه است که تمامي موارد مي بايست با توجه به استطاعت مردم تامين شود.
(اکبر پور, اکبري, & کريمي, ١٣٩٥) پژوهش نشان داده است که همسايگي هاي پايدار، بمعني همسايگي با تنوع اجتماعي و اقتصادي ،حمل و نقل عمومي و جهت گيري پياده روي،ميتوانند داراي شرايط مسکن ارزان قيمت باشند.
(٢٠١١ ,Koschinsky &Talen ) ٢- مباني نظري در رويکرد توسعه پايدار، کاهش وابستگي به خودروي شخصي و کاهش مسافت پيموده شده با آن و همچنين اطمينان از هماهنگي توسعه هاي شهري با شيوه هاي پايدار سفر مانند حمل ونقل همگاني، پياده روي و دوچرخه سواري مورد توجه است .
در محاسبات پيش رو در نظر است تا نسبت هزينه احداث يک واحد پارکينگ براي هر واحد مسکوني مطابق مقررات شهرسازي و معماري براورد گردد.
٣- داده هاي تحقيق شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان ، هزينه ساخت واحدهاي مسکوني ذيل طرح ملي مسکن در سال ١٤٠٠ را متري ٢ ميليون و ٧٥٠ هزار تومان اعلام نمود.