چکیده:
از مفاهیم شناور و مورد اختلاف در فرهنگ ایرانی، مفهوم «عقل» است که دایرة معنایی وسیع و گاه متناقضی دارد ازاینرو نحلههای فکری مختلف برداشتهای متفاوتی از آن ارائه کردهاند. در این میان سنایی ازجمله کسانی است که در یکی از مشهورترین مجموعههای ادب پارسی به نام حدیقهالحقیقه مفهوم عقل را موردتوجه قرار داده است. وی با اینکه در جایجای حدیقهالحقیقه، ابیاتی در وصف عقل و دفاع از آن آورده؛ چون ساختار ذهنش با منطق عقلانی همسو نیست؛ محصول کارش با عقل، مباینت یافته است. عقل نزد سنایی در مجموع، عقل دینی است و تا حد زیادی از جنبههای مادی فاصله میگیرد. این نوشتار که با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته بر آن است تا با استفاده از نظریة هرمنوتیک شلایر ماخر مفهوم عقل را در مجموعة «حدیقهالحقیقه» موردبررسی قرار دهد.
One of the floating and disputed concepts in Iranian culture is the concept of “reason" which has a wide and sometimes contradictory meaning, therefore different schools of thought have presented different interpretations of it. In this regard, Sanaei is one of those who has paid attention to the concept of reason in one of the most famous works of Persian literature called Hadiqa-ul-Haqiqah. Although he has given verses describing reason and defending it throughout Hadiqa al-Haqiqah; since the structure of his mind is not aligned with rational logic, the product of his work has been compared to reason. Sana'i's reason is, in general, a religious reason, and it is far away from material aspects to a great extent. This article, which was made with a descriptive analytical method using library sources, aims to examine the concept of reason in "Hadiqah-ul-Haqiqah" by using Schleier Macher's hermeneutic theory.