چکیده:
دنیای امروز با شتاب به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود و در این میان هر لحظه بر تعداد کاربران افزوده میشود. فضای مجازی در کنار فوایدی که دارد آسیبهایی را نیز به ارمغان میآورد. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش فرزندپروری نوجوانان در فضای مجازی بود تا بدین وسیله بتواند کمکی به سلامت روان نوجوانان و جامعه و کاهش آسیبهای ناشی از فضای مجازی نماید. پژوهش حاضر کیفی از نوع نظریه زمینهای بوده و دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و عمیق با والدینی که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، با اعتبار یابی به روش دلفی بدست آمد. سپس کدهای باز، محوری و نظری مناسب استخراج گردید و مبتنی بر آنها مدل مفهومی در زمینه آسیبها و راهبردهای ناشی از فضای مجازی طراحی شد. که نشان گر این نکته است که سبک های فرزندپروری در موقعیتهای اجتماعی مختلف از جمله موقعیت مجازی، دستخوش تغییر میشود، یافتهها نشان دادند، والدین به دلیل وجود آسیبهای ویژهای، از سبک فرزندپروری مقتدر خارج میشوند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در صورتی که والدین و نوجوانان، آموزشها و آگاهسازیهای لازم و به هنگام را دریافت کنند، از بروز بسیاری از آسیبها و تعارضات میان آنها و همینطور آسیبهای ناشی از فضای مجازی برای نوجوانان و خانوادههایشان پیشگیری خواهد شد.
Abstract
Today's world has accelerated to digitize, and the number of users is increasing every moment. Cyberspace, along with its benefits, also causes damage. The purpose of the present study was to formulate and validate adolescent adolescent education programs in cyberspace to help help adolescents and community mental health and reduce cyberspace damage. The present study was a qualitative type of contextual theory, and the research data was obtained using semi -structured and deep interviews with parents who had the criteria for entry into the Delphi method. Open, central and theoretical codes were then extracted, and based on them, a conceptual model was designed in the field of damages and strategies caused by cyberspace. That indicates that parenting styles in different social situations, including virtual situations, have changed, the findings showed that parents are out of power because of their special injuries. The results of the study indicate that if parents and adolescents receive the necessary and timely awareness, many of the damage and conflicts between them as well as the damages caused by cyberspace for adolescents and their families will be prevented.