چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی معماری منابع انسانی دانشمحور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل استراوس و کوربین انجام شده است. محدوده مطالعات، دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور شامل استانهای گیلان، کلستان، مازندران، شاهرود و بابل و مشارکتکنندگان خبرگان آگاه به حوزه منابع انسانی بودند. در این راستا مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی صورت گرفت. در این پژوهش، دادهها بعد از انجام دادن پانزده مصاحبه بـه مرحله اشباع نظری رسیدند. با این حال، جهت اطمینان از کفایت، پنج مصاحبه دیگر بـه انجام رسید. جهت تعیین روایی از معیار لینکلن و گوبا و جهت تعیین پایایی از روش حسابرسی فرایند و توافق درونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که الگوی معماری منابع انسانی دانشمحور در قالب پنج طبقه شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تدوین میشود. در این الگو، روابط بین اجزا نشان میدهد که الگوی معماری منابع انسانی دانشمحور در طی فرآیندی تعاملی در بین اجزا انجام میپذیرد. تعیین عوامل فرهنگی، سازمانی، رفتاری، ساختاری، محیطی، شکلگیری نگرش نوین به نیروی کار میتواند در تصمیم-گیریها و فرآیند معماری منابع انسانی دانشمحور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور بسیار با اهمیت باشد.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، راهکارهايي لازم است تا مديران و کارکنان سازمانهاي دولتي در سايه معماري منابع انساني بتوانند با شناسايي، توسعه ، جذب، به کارگيري و نيز سرمايه گذاري در نيروي انساني دانش محور ضمن پذيرش تغييرات مفيد و اساسي ، افزايش ظرفيت هاي موجود براي ارتقاء و بهبود رشد و توسعه اقتصادي در عصر بي ثباتي فراهم آورند(سپهوند و همکاران،١٦٨:١٣٩٦-١٧٤).
بنابراين معماري منابع انساني به عنوان يکي از انواع معماري سازماني، بر مديريت منابع انساني سازمان متمرکز ميشود و هدف آن نماياندن وجه انساني سازمان از طريق بکارگيري افرادي شايسته از نظر ارزشآفريني و دانش منحصر بفرد در سازمان مناسب با مأموريت ها و استراتژيهاي آن است ، بگونه اي که افراد بتوانند نه صرفا در قالب يک شغل مشخص بلکه در _____________________________________________________ 1 - Nyamekye et al 2 - Armstrong & Taylor 3 - Hird چارچوب مأموريت ها و اهداف سازمان، از دانش منحصر بفرد خود براي ايجاد ارزش بهره گيرند(سيد نقوي و قاسمي١٣٨٥: ٥٣-١٧٥).
شيوههاي منابع انساني مبتني بر دانش شامل شيوههاي منابع انساني است که عمدا براي بهبود فرايند دانش _____________________________________________________ 1-Wipawayangkool &Teng 2 - Quintane et al 3 -Wulf & Butel 4 - Royalet al 5- Tsai 6 - Nonaka & Takeuchi 7 - Atapattu &, Ranawake سازمان طراحي شده است .
هدف کليدي معماري منابع انساني دانش محور عبارت است از اطمينان ساختن به اينکه دانش درست ، در زمان درست و در روشي که تصميم گيري به موقع را فراهم مي کند، در _____________________________________________________ 1 - Jahmani 2 - Horwitz 3 - Davenport 4 -Tang & Lin دسترس باشد.