چکیده:
زمینه: امروزه فعالیتهای تجاری نسبت به گذشته ابعاد و پیچیدگیهای بیشتری یافته است و به همین علّت نیز به مقولهای با حساسیتهای بیشتر، بدل شده است. یکی از ابعاد حساسیت تجارت در عصر حاضر، مربوط به نوع اختصاص یافتن منافع تجارت و بهره وران از این منافع است. در گذشته فقط تجار و شرکتهای تجاری خانوادگی از منافع و سود فعالیت تجاری بهره میبردها ند. این قضیه اساس تئوری ذیسهم محوری را تشکیل میدهد. امّا امروزه این امر تغییر مسیر داده و اقشار مختلف جامعه به دلیل نقش و کارکردی که در افزایش سود و بهرهوری فعالیت تجاری شرکتها دارند، منتفعان فعالیت تجاری شرکتها، به شمار میروند. این قضیه نیز اساس تئوری ذینفع محوری را تشکیل میدهد. بنابراین در عصر حاضر تئوری ذینفع محوری بر تئوری ذیسهم محوری تفوق یافته است. بنابراین با ظهور این دو مفهوم چالشهای تخاتقی و حقوقی جدیدی به وجود میآید که میبایست مورد توجه قرار گیرد. لذا، در این مقاله ابعاد اخلاقی و حقوقی تئوری ذیسهم محوری و ذینفع محوری و مزایا و معایب آنها بررسی شده است. نتیجهگیری: دو نظریه را میتوان به عنوان مبانی رویکرد ذیسم محوری در نظر گرفت. نظریه نخست اینکه در گذشته شرکتها به صورت خانوادگی تشکیل می شده و مبتنی بر اعتماد سهامداران و شرکا به یکدیگر بوده است و نظریه دوم به عنوان اسطوره مالکیت تعبیر کرده اند. اما از عمده معایب تئوری ذیسهم محوری، انباشت ثروت در دست عدهای خاص و ایجاد کارتلها و مراکز تجمیع ثروت بود. لذا تئوری ذینفعان به وجود آمد که یک تئوری مدیریتی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی، است و به این میپردازد که یک شرکت برای این که موفق باشد باید طوری عمل کند تا برای همگان ایجاد ارزش نماید و نفع جمعی را در نظر بگیرد. تئوری ذینفعان تحولی مثبت در حقوق شرکتها و حقوق مصرف کننده ایجاد کرده است. البته معایبی نیز دارد که باید برای رفع آنها راهکارهای حقوقی را جستجو کرد
Background: Today, commercial activities have become more complex and complex than in the past, and for this reason, it has become a category with more sensitivities. One of the dimensions of trade sensitivity in the present age is related to the type of allocation of trade interests and beneficiaries of these interests. In the past, only family businesses and businesses benefited from the benefits of doing business. This theorem forms the basis of the pivotal theory. Today, however, this has changed the course and different sections of society, due to their role and function in increasing the profit and productivity of corporate business, are considered the beneficiaries of corporate business. This theorem also forms the basis of the central stakeholder theory. Thus, in the present age, stakeholder theory has prevailed over stakeholder theory. Therefore, with the emergence of these two concepts, new creative and legal challenges arise that must be considered. Therefore, in this article, the ethical and legal aspects of the theory of centralized and centralized stakeholder theory and their advantages and disadvantages have been studied.
Conclusion: Two theories can be considered as the foundations of the centralized approach. The first theory is that in the past, companies were formed as a family and was based on the trust of shareholders and partners, and the second theory was interpreted as the myth of ownership. But one of the main disadvantages of the pivotal theory was the accumulation of wealth in the hands of certain individuals and the creation of cartels and centers of wealth accumulation. Thus, the stakeholder theory emerged, which is a managerial, ethical, legal, economic, and social theory, which argues that a company, in order to be successful, must act in a way that creates value for all and benefits the common good. Consider. Stakeholder theory has revolutionized corporate law and consumer law. Of course, there are disadvantages that must be addressed to find legal solutions.