خلاصه ماشینی:
"پس از صحبتهای رییس دانشگاه تهران،محمد حسین صفار هرندی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت سوم خرداد،سالروز آزادی خرمشهر گفت: خوشحالم کسانی هستند که قدرشناسانه یکی از بهترین روزها و پرافتخارترین صحنههای تاریخ ایران را که توسط ملت ایران خلق شده گرامی میدارند؛البته کسانی هم که به جنگ اعتقادی ندارند و به دفاع مقدس از زاویه قوی آن نگاه نمیکنند از زاویه حرفهای میتوانند به این موضوعات بپردازد.
» سپس در بخش پایانی نخستین جلسه همایش حسن بیانلو(پژوهشگر)در بخشی از مقاله خود گفت:«در (به تصویر صفحه مراجعه شود) گزارشی از سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت اول خردادماه 1385 نگاه پژوهشی به تئاتر دفاع مقدس جواد علیزاده (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراکز آموزشی ما،هنگامی که موضوع جنگ برای کودکان مطرح میشود،معمولا احساسات و هیجان بر کلام غلبه دارد و سخن تک صدا و یک سویه است؛چرا که در جنگ یکی دوست است و دیگری دشمن و طبعا گوینده،جانب دوست را میگیرد و بر جبهه دشمن میتازد.
در این جلسه که دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی،دکتر محمد رضا خاکی و تقی اکبرزاده،هیات رییسه آن را تشکیل میدادند به ترتیب بهروز غریبپور،مقاله«تراژدی یک لقمه نان آلوده به زهر ننه دلاور و فرزندانش»،اثر برتولت برشت،دکتر مصطفی مختاباد،مقاله«رویکردی بر اندیشه جنگ در ایرانیان و هفت تن علیه تب»اثر اشیل و تاجبخش فنائیان،مقاله«تحلیلی بر نمایشنامه جنگ»اثر ژان کلودوان ایتالی را قرائت کردند.
دکتر نغمه ثمینی،نماشنامهنویس و استاد دانشگاه در بخشی از مقاله خود با عنوان«واژگونی کهن نمونهها در نمایشنامه همه پسران من اثر آرتور میلر»بیان داشت: «زمانی که مولف توأمان به صورت خودآگاه و ناخودآگاه تجربه معاصرش از جنگ را با کهن نمونهها و چارچوبهای خاطرهء جمعیاش پیوند میزند و از چالش این دو با یکدیگر،اثرش را حلق میکند،راه برای تحلیل کهن نمونه گشوده میشود."