چکیده:
رشد و بالندگی اندیشههای فیلسوفان یونانی و بنیانگذاران اخلاق فضیلت، در بستر اسلام موجبِ شکلگیری یکی از مهمترین رویکردهای تربیت اخلاق دینی، «اخلاق فلسفی» شد. در غربِ معاصر، رویکردِ «تربیت منش» به عنوان فضیلتگرایی نوین، توانست در مواجهه با سالها مقابله با بنیانهای تربیت سنتی، دوباره مورد توجه اندیشمندان تربیتی قرار گیرد. این مقاله برای اولین بار، به مقایسه اصول و روش‏های تربیتی این دو رویکرد با خاستگاه مشترک که در دو بستر متفاوت رشد یافتهاند، می‏پردازد. هرچند هردو رویکرد، در همهجانبهنگری، استفاده از روشهای تربیت مستقیم و غیرمستقیم، اهمیت به جایگاهِ تمامی عوامل موثر در رفتار و بسیاری از روشها همسانند، این مقاله توانسته است نقاط تمایز آنها را درمیزانِ تاکید در عوامل موثر دررفتار و معرفی اصول، راهبرد و روش‏های خاصِ هردو رویکرد ارائه ‏نماید که مهمترین آنها، بهرهمندی رویکرد اخلاق فلسفی از مبانی، اصول و آموزههای دین مبین اسلام است.
The growth of the ideas of Greek philosophers and the founders of the ethics of virtue in the context of Islam led to the formation of one of the most important approaches to the training of religious ethics, "philosophical ethics". In the contemporary West, the approach of " behavior training " as a new virtuosity, was able to be again considered by educational thinkers in the face of years of confrontation with the foundations of traditional education. This article, for the first time, compares the principles and methods of training of these two approaches with the common origin that have grown in two different contexts.
Although both approaches are comprehensive in the use of direct and indirect training methods, stressing to the position of all factors influencing behavior and many methods, this article has been able to provide their distinguish points in emphasizing extent of the effective factors in behavior and introduce principles, strategy and methods of The specifics of both approaches, the most important of which is the benefit of the philosophical ethics approach from the principles and teachings of the religion of Islam.